Volvo 745 -90 hackar vid gaspådrag

Duett62
17 september 2021 · 14 Inlägg

Volvo 745 -90 (lh 2.4) dör/rycker eller vad man ska säga när man varvar ut växlarna, jag tror det är någon av soppapumparna som är dåliga, men vilken av dem isf? Hur mäter man soppatrycket innan btr:en dvs soppapumparnas tryck? Pumpen under förarstolen låter rätt illa och går bara när bilen är igång, dock är den inte direkt svårstartad. Går bra när man står still och varvar, och startar ganska lätt, även att pumpen inte går en liten stund som de brukar innan man startar.
Någon som har haft något liknande problem? Vad kan det annars vara för fel?
Finns trådar om detta men hittade inget vettigt svar/lösning

Steff240
17 september 2021 · 996 Inlägg

Jag körde i flera år utan fungerande förpump, i min 740 -90 så jag hävdar att den inte är nödvändig sålänge du har inte kör runt med tanken typ tom.
Det enda jag märkte av var att bilen blev lite segare att starta om det var mindre än halvtank och att den möjligen blev lite tröttare ju mindre det var i tanken.
När man närmade sig typ kvarts tank kunde man höra huvudpumpen surra om man stod bredvid men inte annars.

Det brukar sitta mätuttag på fuelrailen men det kanske sitter efter btr:en, minns inte hur det ser ut på rak arm.

Hur är bränslefiltret? Skulle kunna vara täppt...

Senast redigerat av Steff240 (17 september 2021)

Duett62
17 september 2021 · 14 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag körde i flera år utan fungerande förpump, i min 740 -90 så jag hävdar att den inte är nödvändig sålänge du har inte kör runt med tanken typ tom.
Det enda jag märkte av var att bilen blev lite segare att starta om det var mindre än halvtank och att den möjligen blev lite tröttare ju mindre det var i tanken.
När man närmade sig typ kvarts tank kunde man höra huvudpumpen surra om man stod bredvid men inte annars.

Det brukar sitta mätuttag på fuelrailen men det kanske sitter efter btr:en, minns inte hur det ser ut på rak arm.

Hur är bränslefiltret? Skulle kunna vara täppt...

Bränslefiltret är nybytt…
När vi körde idag gick den bra stundvis och särskilt i början, märkte att när man svängde skarpt så all bensin åkte åt sidan i tanken blöddrade den väldigt

Steff240
18 september 2021 · 996 Inlägg

Hur mycket bensin har du i tanken? Är det under 10 liter så kanske enbart huvudpumpen får det lite svårt...

Duett62
18 september 2021 · 14 Inlägg

Steff240 skrev:
Hur mycket bensin har du i tanken? Är det under 10 liter så kanske enbart huvudpumpen får det lite svårt...

Svårt o säga, kass mätare. Men du menar om pumpen i tanken är kass?

Duett62
18 september 2021 · 14 Inlägg

Mätte trycket innan fuelrailen och de va 3 bar, detta borde väl duga tänker jag?
Men vilken utav pumparna är de som ska surra när man vrider nyckeln till andra läget? När man gör detta nu är de helt tyst

Steff240
18 september 2021 · 996 Inlägg

Ja är tankpumpen kass och du har väldigt lite i tanken så får huvudpumpen jobba väldigt hårt tror jag.
Jag var väldigt nojig att få soppatorsk eftersom att soppamätaren var kass i min bil också så jag såg alltid till att ha minst 15-20 liter i tanken, och då fungerade det bra. Man kunde dock höra på huvudpumpen att den surrade högre när det blev under halvtank.

3 bars bränsletryck borde räcka ja,tror inte det ska vara mycket mer.

Ang. Det med att pumpen surrar när man vrider på nyckeln så är det nog huvudpumpen som bygger upp trycket.
MEN jag tror inte att det är kopplat så på alla bilar, min 740 surrar inte heller när man vrider på tändningen (vad jag lagt märke till iallafall) men en 940 jag haft gjorde det däremot. Kan vara olika på olika årsmodeller kanske...

Duett62
19 september 2021 · 14 Inlägg

Steff240 skrev:
Ja är tankpumpen kass och du har väldigt lite i tanken så får huvudpumpen jobba väldigt hårt tror jag.
Jag var väldigt nojig att få soppatorsk eftersom att soppamätaren var kass i min bil också så jag såg alltid till att ha minst 15-20 liter i tanken, och då fungerade det bra. Man kunde dock höra på huvudpumpen att den surrade högre när det blev under halvtank.

3 bars bränsletryck borde räcka ja,tror inte det ska vara mycket mer.

Ang. Det med att pumpen surrar när man vrider på nyckeln så är det nog huvudpumpen som bygger upp trycket.
MEN jag tror inte att det är kopplat så på alla bilar, min 740 surrar inte heller när man vrider på tändningen (vad jag lagt märke till iallafall) men en 940 jag haft gjorde det däremot. Kan vara olika på olika årsmodeller kanske...

Så antagligen är tankpumpen kass då… frågan är ju om den kanske går bara att den inte levererar tillräckligt eftersom att den ändå är ganska lättstartad

Steff240
19 september 2021 · 996 Inlägg

Testa att slå i några liter och se om det blir bättre. Det är inte optimalt att åka omkring med nästan tom tank ändå cool

Duett62
20 september 2021 · 14 Inlägg

Steff240 skrev:
Testa att slå i några liter och se om det blir bättre. Det är inte optimalt att åka omkring med nästan tom tank ändå cool

Tankade i 20 liter igår, ingen skillnad. Jag provade att lyssna på den bakre pumpen och den surrade, så jag tänker att den inte ger tillräckligt med flöde och att den främre pumpen(under förarstolen) suger luft nån stans mellan bakre och främre pumpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang