Kontrollera bränslepump hyundai i10

Gordongekko
19 september 2021 · 4 Inlägg

Byte bränslefilter på min Hyundai i10

Hur kan jag kolla så att jag vet att pumpen nu funkar som den ska?

Hört att man ska lyssna på ljud när man sätter igång bilen i startläge men det är svårt att avgöra så

Enkla förslag till en amatör?

Senast redigerat av Gordongekko (19 september 2021)

Jesper328
19 september 2021 · 2 326 Inlägg

Såga itu gamla filtret och kontrollera om det finns metallspån i det.
Enkelt sätt att se om pumpen börjar ge sig.

Brådhis * Voff voff *
20 september 2021 · 10 203 Inlägg

Gordongekko skrev:
Byte bränslefilter på min Hyundai i10

Hur kan jag kolla så att jag vet att pumpen nu funkar som den ska?

Hört att man ska lyssna på ljud när man sätter igång bilen i startläge men det är svårt att avgöra så

Enkla förslag till en amatör?

Bränslepumpen brukar vara ganska "digital" i sitt beteende. Antingen går den, och då går bilen, eller så går den inte. Bästa sättet att se om den går är ju att helt enkelt känna på pumpen när du (någon) slår på tändningen. Det brukar också gå att kolla om det finns bränsletryck vid fuelrail:en på motorn.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 september 2021 · 17 345 Inlägg

Brukar inte en vanlig enkel ELM327 felkodsläsare ge bränsletryck? Ska se om jag hittar min gamla så kan jag kolla sen. Kanske.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gordongekko
20 september 2021 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

Gordongekko skrev:
Byte bränslefilter på min Hyundai i10

Hur kan jag kolla så att jag vet att pumpen nu funkar som den ska?

Hört att man ska lyssna på ljud när man sätter igång bilen i startläge men det är svårt att avgöra så

Enkla förslag till en amatör?

Bränslepumpen brukar vara ganska "digital" i sitt beteende. Antingen går den, och då går bilen, eller så går den inte. Bästa sättet att se om den går är ju att helt enkelt känna på pumpen när du (någon) slår på tändningen. Det brukar också gå att kolla om det finns bränsletryck vid fuelrail:en på motorn.

När jag starta bilen först , lätt det inte så bra men det kanske var för att det inte hunnit komma in bensin i pumpen. Sen andra gången lätt det som vanligt. Ja eller hur om pumpen skulle krångla så går bilen helt enkelt inte?

Det var en kontakt som sitter där inne i bränsleamaturen som var svår att få på plats men om den ramlar av så stannar bara bilen antagligen?

Fuelrailen hittar jag den under motorhuvudet?

Gordongekko
20 september 2021 · 4 Inlägg

Jesper328 skrev:
Såga itu gamla filtret och kontrollera om det finns metallspån i det.
Enkelt sätt att se om pumpen börjar ge sig.

Bra tips, har tyvärr redan slängt det gamla filtret. Tog flera timmar att byta och var rätt slut så tänkte inte så långt

Gordongekko
20 september 2021 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Brukar inte en vanlig enkel ELM327 felkodsläsare ge bränsletryck? Ska se om jag hittar min gamla så kan jag kolla sen. Kanske.

Återkom gärna om du kommer på något enkelt sätt för en amatör som mig att kolla så man vet att bränslepumpen funkar som den ska :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang