Audi a1 tfsi s-line 2011 EL fel servo

AngelicaVi
17 september 2021 · 5 Inlägg

Hej jag har ett el fel på min bil.
Har kopplat in data och den ger utslag på elfel till servon.

Styrservon poppar upp till och från och ratten blir då trög men går att använda. Den kommer till och från. Ej permanent.


Plast Luckan under/vid däcket på Vänster fram, där elsladdarna är i höjd med, har åkt av. Vi märkte luckan saknades efter vintern och satt dit en provisiorisk lösning.
Det var där allt startade med servon
Måste vi köpa en ny som är mer tät?


Vi har bytt bil batteri då det var för låg spänning.

Fyllt på oljan till servon. Ej bytt.

Slipat där elen går under huven så det är rent o fint och mätt strömmen, är bra där. 

Kollat sladdarna under bilen till servon. Ej mätt elen. Som vi eventuellt skall göra snart.

Vad finns kvar att kolla?

Vart sitter säkringarna till servon?

Måste vi kolla jorden? Vart sitter den?

Kan det eventuellt va servopumpen som börjar bli trasig?

Måste vi byta oljan till servon?

Finns de något annat det kan va som vi kan prova?

Jag tror att den kommer lättare upp servon vid fuktigt väder /morgonen. Och när jag använder mer El i bilen som ac/rumpvärme osv. Börjat starta bilen med ljuset av, så vrider jag på ljuset till bilen när jag åkt en bit så den kommit igång. De funkar bättre ibland. Men ibland så spökar det ändå. Så finner ingen logik i det hela.

Är en bensin jag har

Vad kan jag prova?

Senast redigerat av AngelicaVi (17 september 2021)

husseman
17 september 2021 · 1 563 Inlägg

Hmm, en utförlig rapport från  VCDS vore kanon..-felkoder är faktiskt guld ibland.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (17 september 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 september 2021 · 13 644 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, en utförlig rapport från  VCDS vore kanon..-felkoder är faktiskt guld ibland.

mvh/husse

i det här fallet totalt nödvändiga..  det är ju inte bara ett fel det kan bero på..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AngelicaVi
18 september 2021 · 5 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, en utförlig rapport från  VCDS vore kanon..-felkoder är faktiskt guld ibland.

mvh/husse

Growe skrev:

husseman skrev:
Hmm, en utförlig rapport från  VCDS vore kanon..-felkoder är faktiskt guld ibland.

mvh/husse

i det här fallet totalt nödvändiga..  det är ju inte bara ett fel det kan bero på..

Denna person som felsökte med data jobbar med de på verkstad och fick fram elfel till servo. Ej servo fel osv. Dem delarna såg bra ut. Men han hade fullt upp så vi fick bara snabbt svar ifrån honom
Det som ja har kvar sen vi va där är:
Fick vag nr
System destination
Pogramvara kodning
Vsc
Ecu protocol

VCDS är det en speciell data eller varför använder man just en sådan?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 september 2021 · 13 644 Inlägg

har du den specefika koden så ska du gå in på rosstech och söka där..  där får man oftast upp svar på vad du ska kolla på och vad som är vanliga fel.    helt outstanding källa när man felsöker vag bilar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
AngelicaVi
19 september 2021 · 5 Inlägg

Growe skrev:
har du den specefika koden så ska du gå in på rosstech och söka där..  där får man oftast upp svar på vad du ska kolla på och vad som är vanliga fel.    helt outstanding källa när man felsöker vag bilar.

Är det pogramvara kodning du tänker på? 11251. Eller vilken kod tänkte du på?  . Tusen tack för alla svar

Brådhis * Voff voff *
20 september 2021 · 10 206 Inlägg

AngelicaVi skrev:
Jag tror att den kommer lättare upp servon vid fuktigt väder /morgonen. Och när jag använder mer El i bilen som ac/rumpvärme osv. Börjat starta bilen med ljuset av, så vrider jag på ljuset till bilen när jag åkt en bit så den kommit igång. De funkar bättre ibland. Men ibland så spökar det ändå. Så finner ingen logik i det hela.

Om det är påverkbart av fuktigt väder och/eller hög förbrukning av ström till övriga förbrukare så skulle jag gissa på dålig kontakt. Kontrollera kablaget och dess anslutningar noga från servon och in mot bilen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 september 2021 · 17 345 Inlägg

Hm? Hur mycket Amperé drar en elservo?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang