Saab 9-3ng 1.8t rycker/tvekar vid acc, wastegate?

samueel
29 april 2021 · 84 Inlägg

Tjena! Jag behöver hjälp.

Som rubriken lyder har jag en saab 9-3ng 2006 1.8t (bensin) som gått drygt 26xxx mil, automatlåda. Ägt bilen 2 år och sporadiskt (3 gånger per år kanske) fått felkoden P0638 och motorlampan tänts. Ibland har motorn i samband med detta bluddrat en del. Har alltid räckt att starta om bilen så går den normalt igen. För 4 veckor sen så fick jag en ny felkod P0606, samtidigt som p0638 och bluddrandet slutade inte efter omstart. Bilen gick på lite varv men bluddrade och skakade på tomgång. Fick dessutom felkoderna P0628 och P1681. Hade bilen på verkstad och de bytte motorstyrdonet och satte i ett nytt batteri då det gamla var dåligt. De testade först att byta spjällhus men felet kom tillbaka var på man bytte styrdonet istället.

Nu då sen den var på verkstad så misständer och hackar den ibland på tomgången vid start. Det går över efter några sekunder och sen går den (av vad jag kan bedöma rent). Sen när man gasar på, runt 2500 varv så hackar och tvekar bilen, som om den inte kan bygga laddtrycket riktigt ordentligt. Accar man försiktigt så går den till synes okej men just vid lite "hårdare" acceleration kommer de här symtomen. När jag åkte lite längre på motorvägen så fick jag felkoden P0171, mager blandning, samtidigt ligger bränsleförbrukningen på displayen kring 1.4-1.9 L/milen. Innan allt detta skedde drog den 0.88 cirkus, blandad körning.

Har utöver verkstadsbesöket bytt bränslefilter (satt original från fabrik, superrostigt), nytt luftfilter och nya tändstift (mätte dessutom elektrodavståndet på gamla och nya stiften för att försäkra mig att de var på 0.9-1mm, vilket det var). Rengjorde även tändspolarnas kontakter till kabelhärvan.

Idag efter servicen var jag ute och provkörde och samma visa igen, tvekar och hackar vid accerelation. Fick även felkoden P0300 (misständning).

Vad kan det bero på ? Vad bör jag rikta felsökningen på? Tacksam för alla tips jag kan få! smile

/Samuel

Senast redigerat av samueel (21 september 2021)

Mrsaab99turbo
29 april 2021 · 103 Inlägg

Prova att byta tändspolar mot några som du vet fungerar
Kan även vara spridarna

samueel
29 april 2021 · 84 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Prova att byta tändspolar mot några som du vet fungerar
Kan även vara spridarna

Måste tändspolarna vara från en 1.8t bensin som min eller funkar det med tändspolar till vilken b207 som helst?

samueel
11 maj 2021 · 84 Inlägg

Uppdatering. Lämnade in bilen på Saabexperten i Uppsala. Spridarna va kass, de är bytta och bilen går som den ska igen.

samueel
21 september 2021 · 84 Inlägg

Tar upp tråden igen. Strax efter förra inlägget kom problemen tillbaka.
Har efter det lagat ett läckage på turbon och bytt en drös med delar. Förbrukningen är normal men hackandet kvarstår.

Min fråga nu är, är det normalt att wastegaten börjar öppna redan vid 0.1 bars tryck?
Dumpen på dessa, om jag tryckersätter turbon på dessa pyser det luft ur dumpen mellan 0.2 och 0.5 bar men sen slutar den pysa, är det normalt? Pysandet sker också väldigt ojämt, typ som att det fladdrar ur dumpen istället för att pysa. Ska det vara så?

amazinjoey
21 september 2021 · 1 139 Inlägg

Rengör spjällhuset. Uppdatera även mjukvaran.

samueel
22 september 2021 · 84 Inlägg

Bytte spjällhuset för knappt två månader sen men stiften va sotiga fram till 1 månad sen (när jag lagade luftläckaget) så det kanske sotat igen. Ska kolla!
Med mjukvaran, databoxen byttes i våras och o programmerades om igen vid verkstadsbesök #2 lite senare. Borde inte fel mjukvara ge mer fel än bara hack vid måttlig belastning?

Senast redigerat av samueel (22 september 2021)

Tobzter
22 september 2021 · 3 145 Inlägg

Har du rätt tändstift?
Är de en Biopower ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
samueel
22 september 2021 · 84 Inlägg

Inte Biopower. Ngk PFR6T-10g kör jag med. Bytt de 3 gånger i vår, kontrollmätt elektroden varje gång.

amazinjoey
23 september 2021 · 1 139 Inlägg

Det är vanliga fel när MCP mjukvaran behöver uppdateras, annars är din ECU påväg ut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang