Köpråd: Söker bra bil med viss dragmöjlighet

TS1997
24 september 2021 · 81 Inlägg

Hej!

Jag är för tillfället på jakt efter en ny bil då min nuvarande inte uppfyller mina krav längre. Jag är i behov av en bil som klarar av 5 passagerare och minst 1600kg på kroken samtidigt. En högre dragvikt (helst 2000kg) skulle dock vara att föredra men jag har svårt att hitta något som matchar med resterande krav och kan därför tänka mig sänka dragvikten men inte under 1600kg. Jag har BE-kort så är inte begränsad med max totalvikt. Det är viktigt att den klarar av både passagerare och släp samtidigt vilket min nuvarande inte gör, den sackar ihop alltför mycket.

Jag är i första hand ute efter bensindrivet då jag endast kör ca 1000 mil/år med många korta sträckor och skulle föredra något som ser "sportigt" ut och är roligt att köra. Prio är dock pålitligheten då jag är extremt trött på att skruva efter att min nuvarande bil krånglat rejält. Jag skulle även föredra om det är en kombi snarare än SUV eller sedan p.g.a. lastutrymme och utseende men är öppet för förslag då jag har svårt att hitta bra bilar som matchar kraven.

Jag har en budget på 100-150k men kan eventuellt gå upp till 200k om det ger ett rejält lyft om man jämför vad jag får för pengarna. Har någon här något bra tips? Skulle även uppskatta info kring vilken modell av bilen ni rekommenderar som jag borde kolla närmare på, t.ex. BMW 535i men inte 528i, om den ena är mer pålitlig än den andra etc.

Tack på förhand!

Steff240
24 september 2021 · 1 017 Inlägg

Ford mondeo mk4/5 får dra ganska mycket, 1600-2100 kg beroende på motoralternativ osv.
Mercedes w211/212 får även dom dra nåt liknande beroende på motor och utförande.

Bägge alternativen är bekväma, hyfsat pålitliga och dessutom inom budget cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang