V40 -01 - problem med automatlådan

kalleman00
17 juli 2016 · 137 Inlägg

Tjena!
Jag har en Volvo V40 2,0T automat från 2001 som har rullat strax över 20000 mil. Igår när jag körde på motorvägen i runt 110 km/h så ryckte det till ganska kraftigt i hela bilen varpå automatlådelampan började blinka (lampan som ser ut som en uppåtriktad pil) och när jag tittade på varvräknaren låg bilen i 3-4000 varv istället för det normala som är runt 2000 varv. Växellådan hade alltså hoppat ner i 3:ans eller 4:ans växel.
Det bör tilläggas att vägen var plan, så det fanns absolut inget behov för lådan att växla ner överhuvudtaget.

Någon som har nån koll på vad det är som kan ha hänt och hur man kan fixa det utan att lämna in bilen till Bilia som vill ha sisådär en femhundring bara för att felsöka?

Tackar för svar!

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juli 2016 · 13 159 Inlägg

kalleman00 skrev:
Tjena!
Jag har en Volvo V40 2,0T automat från 2001 som har rullat strax över 20000 mil. Igår när jag körde på motorvägen i runt 110 km/h så ryckte det till ganska kraftigt i hela bilen varpå automatlådelampan började blinka (lampan som ser ut som en uppåtriktad pil) och när jag tittade på varvräknaren låg bilen i 3-4000 varv istället för det normala som är runt 2000 varv. Växellådan hade alltså hoppat ner i 3:ans eller 4:ans växel.
Det bör tilläggas att vägen var plan, så det fanns absolut inget behov för lådan att växla ner överhuvudtaget.

Någon som har nån koll på vad det är som kan ha hänt och hur man kan fixa det utan att lämna in bilen till Bilia som vill ha sisådär en femhundring bara för att felsöka?

Tackar för svar!

Har du kollat oljenivån? Hur ser oljan ut/hur luktar oljan? Oljan ska vara klar och inte lukta illa. Nivån kollar du med varm motor och motorn igång. Du lägger i växlarna i tur och ordning P-R-N-D-3-2-1-2-3-D-N-R-P. Därefter går du snabbt ut och kollar stickan och då ska nivån ligga mellan Max och Min.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
kalleman00
18 juli 2016 · 137 Inlägg

Vettemannen skrev:

kalleman00 skrev:
Tjena!
Jag har en Volvo V40 2,0T automat från 2001 som har rullat strax över 20000 mil. Igår när jag körde på motorvägen i runt 110 km/h så ryckte det till ganska kraftigt i hela bilen varpå automatlådelampan började blinka (lampan som ser ut som en uppåtriktad pil) och när jag tittade på varvräknaren låg bilen i 3-4000 varv istället för det normala som är runt 2000 varv. Växellådan hade alltså hoppat ner i 3:ans eller 4:ans växel.
Det bör tilläggas att vägen var plan, så det fanns absolut inget behov för lådan att växla ner överhuvudtaget.

Någon som har nån koll på vad det är som kan ha hänt och hur man kan fixa det utan att lämna in bilen till Bilia som vill ha sisådär en femhundring bara för att felsöka?

Tackar för svar!

Har du kollat oljenivån? Hur ser oljan ut/hur luktar oljan? Oljan ska vara klar och inte lukta illa. Nivån kollar du med varm motor och motorn igång. Du lägger i växlarna i tur och ordning P-R-N-D-3-2-1-2-3-D-N-R-P. Därefter går du snabbt ut och kollar stickan och då ska nivån ligga mellan Max och Min.

/Benny

Nej, oljan är inte kollad. Den är mig veterligen heller aldrig bytt. Tog en titt i motorrummet igår, men hittade aldrig var man kollar den. Har du nån aning om var oljestickan sitter till automatlådan? Är...hrrm...lite noob på sånt här. 😇

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juli 2016 · 14 548 Inlägg

kalleman00 skrev:

Vettemannen skrev:

kalleman00 skrev:
Tjena!
Jag har en Volvo V40 2,0T automat från 2001 som har rullat strax över 20000 mil. Igår när jag körde på motorvägen i runt 110 km/h så ryckte det till ganska kraftigt i hela bilen varpå automatlådelampan började blinka (lampan som ser ut som en uppåtriktad pil) och när jag tittade på varvräknaren låg bilen i 3-4000 varv istället för det normala som är runt 2000 varv. Växellådan hade alltså hoppat ner i 3:ans eller 4:ans växel.
Det bör tilläggas att vägen var plan, så det fanns absolut inget behov för lådan att växla ner överhuvudtaget.

Någon som har nån koll på vad det är som kan ha hänt och hur man kan fixa det utan att lämna in bilen till Bilia som vill ha sisådär en femhundring bara för att felsöka?

Tackar för svar!

Har du kollat oljenivån? Hur ser oljan ut/hur luktar oljan? Oljan ska vara klar och inte lukta illa. Nivån kollar du med varm motor och motorn igång. Du lägger i växlarna i tur och ordning P-R-N-D-3-2-1-2-3-D-N-R-P. Därefter går du snabbt ut och kollar stickan och då ska nivån ligga mellan Max och Min.

/Benny

Nej, oljan är inte kollad. Den är mig veterligen heller aldrig bytt. Tog en titt i motorrummet igår, men hittade aldrig var man kollar den. Har du nån aning om var oljestickan sitter till automatlådan? Är...hrrm...lite noob på sånt här. 😇

Bör sitta längst in mot torpedväggen. Du kan även göra en norsk reset. Ta bort batterikabeln i cirka 15 minuter.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli 2016 · 13 159 Inlägg

kalleman00 skrev:

Vettemannen skrev:

kalleman00 skrev:
Tjena!
Jag har en Volvo V40 2,0T automat från 2001 som har rullat strax över 20000 mil. Igår när jag körde på motorvägen i runt 110 km/h så ryckte det till ganska kraftigt i hela bilen varpå automatlådelampan började blinka (lampan som ser ut som en uppåtriktad pil) och när jag tittade på varvräknaren låg bilen i 3-4000 varv istället för det normala som är runt 2000 varv. Växellådan hade alltså hoppat ner i 3:ans eller 4:ans växel.
Det bör tilläggas att vägen var plan, så det fanns absolut inget behov för lådan att växla ner överhuvudtaget.

Någon som har nån koll på vad det är som kan ha hänt och hur man kan fixa det utan att lämna in bilen till Bilia som vill ha sisådär en femhundring bara för att felsöka?

Tackar för svar!

Har du kollat oljenivån? Hur ser oljan ut/hur luktar oljan? Oljan ska vara klar och inte lukta illa. Nivån kollar du med varm motor och motorn igång. Du lägger i växlarna i tur och ordning P-R-N-D-3-2-1-2-3-D-N-R-P. Därefter går du snabbt ut och kollar stickan och då ska nivån ligga mellan Max och Min.

/Benny

Nej, oljan är inte kollad. Den är mig veterligen heller aldrig bytt. Tog en titt i motorrummet igår, men hittade aldrig var man kollar den. Har du nån aning om var oljestickan sitter till automatlådan? Är...hrrm...lite noob på sånt här. 😇

Jag är tyvärr lite dålig på motorer som sitter på fel ledd och bilar som driver på fel hjul. Skämt åsida men det kan vara en oljesticka med ett handtag som ser ut som ett "T" och det kan stå "Transfluid" på den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Christian S
18 juli 2016 · 4 745 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Bör sitta längst in mot torpedväggen. Du kan även göra en norsk reset. Ta bort batterikabeln i cirka 15 minuter.

nä den sitter på "framsidan" mot fronten, jämte den svarta plåtkåpan.

kalleman00 skrev:
Har du nån aning om var oljestickan sitter till automatlådan?

oljestickan är gul så det bör inte vara speciellt svårt för dig att hitta den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
kalleman00
29 juli 2016 · 137 Inlägg

Kollade oljan och den var ganska röd fortfarande, så den är eventuellt bytt sedan bilen var ny.

Bilen fortsatte vara mongo nån dag efter att jag skrev här sist, men sen var felet som bortblåst. Nu funkar den helt normalt igen. Känns ju skumt som fan.
Är det nåt som jag hatar så är det när fel försvinner av sig själva, det innebär alltid bara att felet kommer komma tillbaka igen. sad

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
engolf
30 juli 2016 · 3 235 Inlägg

Jag hade bytt oljan i förebyggande syfte...

fadret
31 juli 2016 · 1 088 Inlägg

Våran var likadan innan jag spolade lådan på den,nu går den felfritt.

Volvo V70 "Gamla Härket" (1998)
kalleman00
28 september · 137 Inlägg

Och när jag ändå är inne och uppdaterar nån annan tråd (så att folk kan få svar på frågan istället för att stå lika frågandes efter att de har läst). I aktuella fallet här så var det olika dimension på höger och vänster framhjul (fråga mig inte varför, men det var en dimension på 3 hjul och en annan på det fjärde) så i och med att hjulen rullade olika snabbt så framkallade automatlådan en felkod. Bytte hjul med ett av bakhjulen och sen dök koden aldrig upp igen under min ägo. smile

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang