Skoda Superb kommer ej upp i temp

aeromagnus
29 september 2021 · 4 Inlägg

Hej!
Skoda Superb 2014 2.0tid 170hk med dsg och 4x4.

Köpte bilen igår på firma körde en sväng allt var ok. Körde hem den och märker att motortempen inte går upp, likaså oljetempen. Oljetempen ligger på knappa 80 grader och kylvätsketemperaturen på runt 70 grader lite drygt. Har läst att det kan vara både den vanliga termostaten, termostaten till dsg-lådan och eller defekt tempgivare. Ingen motorlampa. Läst lite om passat att de haft problem med detta. Gasar jag lite går tempen upp men kör jag lugnare går tempen ned. Tycker det är dålig fart på värmen i kupen.

Det konstigaste är att om jag ställer in farthållaren på 100km/h så växlar lådan ned till 4an och lägger sig där.

Kan detta bero på att lådan inte blir varm ordentligt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 september 2021 · 14 039 Inlägg

aeromagnus skrev:
Hej!
Skoda Superb 2014 2.0tid 170hk med dsg och 4x4.

Köpte bilen igår på firma körde en sväng allt var ok. Körde hem den och märker att motortempen inte går upp, likaså oljetempen. Oljetempen ligger på knappa 80 grader och kylvätsketemperaturen på runt 70 grader lite drygt. Har läst att det kan vara både den vanliga termostaten, termostaten till dsg-lådan och eller defekt tempgivare. Ingen motorlampa. Läst lite om passat att de haft problem med detta. Gasar jag lite går tempen upp men kör jag lugnare går tempen ned. Tycker det är dålig fart på värmen i kupen.

Det konstigaste är att om jag ställer in farthållaren på 100km/h så växlar lådan ned till 4an och lägger sig där.

Kan detta bero på att lådan inte blir varm ordentligt?

Åk tillbaks till bilfirman.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Presidento Of World
29 september 2021 · 3 322 Inlägg

Det där kan bli dyrt om DSGn ballat ut..

Ang värmen, har bilen dieselvärmare? Testa att slå på den och se om den funkar, min superb gjorde likadant när värmaren la av.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Audi_VW
29 september 2021 · 53 Inlägg

Har en Passat 4-motion med samma motor och samma DSG-låda och hade också problem med att få upp tempen. I mitt fall var det DSG-termostaten. Rätt enkelt att byta själv, tror delen kostade ca 200 kr från Trodo eller Skruvat om jag minns rätt. Men jag håller med föregående talare, åk tillbaka till bilfirman, detta ska du reklamera så fort som möjligt.

aeromagnus
30 september 2021 · 4 Inlägg

Hej!

Jag ska lämna in bilen. Varit i kontakt med bilfirman så jag ska köra in den till en mekonomen-verkstad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang