Ford focus 2008 tdci problem

nela04
2 oktober 2021 · 48 Inlägg

Hej
skulle byta termostat idag så jag tog bort allt som var i vägen, batteriet och luftfilter(hela kåpan) men såg att den dom skickade mig var fel och inte passade. hade redan tömt glykolen så jag fyllde på nytt, satte allt tillbaka och lät bilen stå på tomgång en stund.

men när jag skulle köra bilen så fungerade inte bromsarna, eller minimalt iaf. har inte rört något i närheten av bromsarna ens men jag kan inte bromsa utan får trycka hela min kropp för att ens stanna bilen från ca 10 km/h . vad kan detta vara för något? kan det ha o göra med att jag kopplat ut batteriet ?

tacksam för all hjälp

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2021 · 17 470 Inlägg

Nej, batteriet har inget och göra med saken. Kolla så det finns bromsvätska kvar. Kanske du kommit när någon slang?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
2 oktober 2021 · 5 833 Inlägg

Sitter slangen till bromsservot ordentligt på plats?

nela04
2 oktober 2021 · 48 Inlägg

Ska kolla imorgon ifall jag tagit bort någon slang av misstag för lådan som batteriet sitter i sitter väldigt nära alls dom slangar

Kvantfysik
2 oktober 2021 · 65 Inlägg

Låter som du kopplat ur Slangen mellan bromsservon och Vacuumpumpen.

nela04
2 oktober 2021 · 48 Inlägg

Kvantfysik skrev:
Låter som du kopplat ur Slangen mellan bromsservon och Vacuumpumpen.

Är det något man enkelt gör dvs om man bara kommer åt det ?

Utmarks-Loke
2 oktober 2021 · 5 833 Inlägg

Slangen brukar vanligtvis inte ramla bort bara för att kommer åt den men konstiga saker händer ibland. Som tur är borde den vara enkel att kolla upp.

nela04
3 oktober 2021 · 48 Inlägg

Har kollat allt igen , men inget sitter löst ,kan det vara nån säkring som gått då jag kopplat på batteriet igen ?

xXSammy
3 oktober 2021 · 6 569 Inlägg

Vakuumpumpen för bromsarna sitter ovanför termostaten och driv utav kamaxeln, är den felmonterad (om de ens går) så fungerar den inte

Minsta vakuumläckage så slutar bromsservot fungera

De/Dem
nela04
3 oktober 2021 · 48 Inlägg

Uppdatering ; ägaren innan gjorde ett eget snabbfix vilket jag märkte nyss och jag lagade det tills jag fixar delen imorgon , en plast koppling som gick till vakuum slangen var kass.  Läckte luft och bromsarna fungerade inte . Tack för hjälpen IAF 👍 blev lite orolig för innan men hörde luften pysa när motorn var på och såg att det var kasst

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang