Hål i oljetråg, balk ivägen. mercedes w202c200

Diesel1983
12 oktober 2021 · 16 Inlägg

Tjena! Jag har en mercedes bens w202c200 1996.
Jag har kört på en sten och fick hål i oljetråget, jag har beställt ett nytt oljetråg och tänkte byta den. Men det är en balk ivägen, den är som i mitten av olje tråget. Så jag skruvade lös hela oljetråget och försökte lirka ut den men det gick inte. 
Och nu undrar jag om man måste lyfta motorn på nått vis?, eller om man kan ta av balken och svetsa ihop den sen igen?. Eller är det lika att skicka bilen till verkstad?
Hur dyrt kan det vara ungefär?
Tacksam för svar😊

Steff240
13 oktober 2021 · 1 016 Inlägg

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut under huven på din bil, men att lyfta motorn eller ta bort motorbalken brukar vara standardformat vid oljetrågsbyte bilar med längsmonterad motor.

Hur mycket behövs för att tråget ska gå fritt?

Är det bara litegrann så är det nog enklast att släppa motorfästena och hissa motorn litegrann, pass på så att du inte klämmer något mot exempelvis torpedväggen eller drar av någon slang eller kabel.

Är det mycket som skiljer är det nog enklast att skruva loss motorbalken istället. Om den inte sitter svetsad förstås, men det har jag svårt att tro.

Att försöka skära sönder motorbalken och sen svetsa ihop den igen på plats är ingen bra idé, om du vill ha det vettigt gjort... roll

Diesel1983
15 oktober 2021 · 16 Inlägg

Det löste sig👍 jag hissade motorn med hjälp av domkraft underifrån ca 10 cm så gick det att byta den
Tack för hjälpen👍

Utmarks-Loke
15 oktober 2021 · 5 833 Inlägg

Samma på W124, där måste man också lossa motorfästena och hissa upp motorn så högt det går

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang