Volvo s60 2.5t pendlar illa på tomgång

Gustavh_
16 oktober 2021 · 9 Inlägg

Hej, rätt rakt fram på sak jag skulle starta min bil och då pendlar tomgången rytmisk och mjukt från 500-1500 märkte nästan ingen skillnad om man tryckte ned höger foten utan han fortsatte samma när jag körde iväg på dragläge fortsatte pendla?
Någon har någon idé?
Mvh Gustav

Gustavh_
16 oktober 2021 · 9 Inlägg

Kan lägga till att det är likt om man någonsin satt på kamrem fel på 940 så pendlar varven illa väldigt likt

Alla idéer uppskattas smile

Mossan1
16 oktober 2021 · 2 805 Inlägg

Någon varning som lyser?
Felkoder och årsmodell ?
Verkar den gå i nödläge?
Är bilen orginal eller modifierad?

Chippad spelar mindre roll, men många sätter öppna luftfilter och annat som förstör.
Är kamremmen bytt, eller var det bara en referens?

Om den är en 2003 eller nyare har den ETA-gasspjället som är avsevärt bättre än ETM. Dock inte ofelbara, och även dom mår bra av rengöring.

Gustavh_
16 oktober 2021 · 9 Inlägg

Ingen varning hann inte ta felkoder innan jobbet,
Steg 1 optimerad org filter
Nödläge?
Årsmodell 2004
Kammen ska bytas om ett par 1000 mil enligt intervall gått 20k

Mossan1
16 oktober 2021 · 2 805 Inlägg

"Nödläge" är ett protokoll som går in när en eller flera viktiga givares input saknas eller är helt orimliga.

Då antar den förinställda substitutvärden för att inte skada sig själv eller kat.
Går som en kråka, men går.
Kan också kallas "Limp-mode".
För att ta sig till verkstad, typ.

Återkom med ev felkoder.
Även om koder saknas är viktig info i sig.

Senast redigerat av Mossan1 (16 oktober 2021)

Gustavh_
16 oktober 2021 · 9 Inlägg

Jaha limpmode då fattar jag, ska ta felkoder kan tänka mig att gasspjället är boven men är inte helt hundra lite surt o skicka iväg rengöra för att fortfarande ha felet kvar

Mossan1
16 oktober 2021 · 2 805 Inlägg

Du kan rengöra spjällskivan själv med en trasa och WD40. Sitter det ett lager smuts blir det oballans och problem.

På en sugmotor är det busenkelt.
Lätt åtkomligt. <10min.
På en turbo som i detta fallet är åtkomsten problemet då den sitter under insuget.

Men även nyare ETA spjälen kan gå sönder.  Men inte 100% förr eller senare som gamla ETM. Klarade ofta inte ens 20k mil.

Men felkoder innan annat än ev rengöring utföres.  Rengöringen är service som sämst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang