Vad är detta?

FadiStilarn
18 oktober · 249 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184510/184510-91a2828470c91511c1737bac77976e3d.jpg

Hej,

Bytte däck idag och såg något som sitter monterat bredvid bromsskivorna på framaxlarna. Aldrig sett förut.
Någon som vet vad det är och vad det har för funktion? Se bild

Gör den personlig
fax110
18 oktober · 340 Inlägg

Koniskt lager så muttern skruvas inte stumt utan det skruvas lämpligt hårt men då sitter ju inte muttern fast så då läggs en sån där plåtkopp över och låses med en sprint.

mb_pucken
18 oktober · 4 828 Inlägg

Det är tappen på drivaxeln du tagit kort på. Muttern håller tappen i hubben så den ej kan åka ur. Och den blanka grejen och sprintern är till för att muttern ej skall kunna lossna.
Komiska lager brukar även ha en fettkopp över.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
18 oktober · 4 621 Inlägg

Hej!
Som de andra sagt! -Men var är fettkoppen?? Den ska täcka det koniska lagret och muttern och vara fylld med fett! -Annars får du in vatten i hjullagret.

mb_pucken
18 oktober · 4 828 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som de andra sagt! -Men var är fettkoppen?? Den ska täcka det koniska lagret och muttern och vara fylld med fett! -Annars får du in vatten i hjullagret.

Det är inte alls säkert att det är ett koniskt, justerbart lager. Många asiatisk bilar har den där lösningen men med ett vanligt, pressat lager. Då behöver man ingen fettkopp.
Som fram på tex en VW där dom har en skruv som håller in drivaxeln i hubben så har den mutter på en tapp på drivaxeln.

Det ser väldigt mycket ut som en Nissan, juke, note eller micra m.f :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
FadiStilarn
18 oktober · 249 Inlägg

Tack för svaren. Det är en nissan precis som du misstänker

Gör den personlig
oreggad
29 oktober · 23 Inlägg

Det är bara att ta bort, extra vikt.

Något sen på bollen
Mossan1
29 oktober · 757 Inlägg

Moderna kompakthjullager är tätade likt permanentsmorda standard kullager.
Men dom är fortfarande två lätt koniska lager, fast ihopbyggda med varandra. (Det är två innerbanor om tvivlaren vill undersöka)

Dom kräver alltså ännu stöd av mutter eller skruv dragen till rätt moment, men det krävs ingen fettkopp.

Drivknutens mutter håller alltså samman hjullagret och även navet och drivknut på plats.

Väldigt sällan som moderna grejer har gamla dubbla koniska hjullager med fettkopp. T.O.M nyare släpvagnar har kompakthjullager.

Senast redigerat av Mossan1 (29 oktober )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
S80
Cuefa · 1 svar · Igår 08:37 · Projekt
Evenemang