Motorlamap lyser Mazda 3 från -07

pogba123
23 oktober 2021 · 3 Inlägg

Hej,

Motorlampan i min Mazda 3 från 2007 har lyst ett tag nu. Allt började när jag skulle svänga i en korsning och fick motorstopp. Sen lyser den lite till och från. Som har inte reagerat på att den beter sig annorlunda och den går som den ska. Har varit i kontakt med flera verkstäder som säger att de är ok att köra så länge bilen inte går konstigt. Men nu börjar de blir dags för besiktning och behöver lösa motorlampan innan dess.

Har märkt att motorlampan börjar lysa när bilen är kall vid start. Sen lyser den hela körningen. När bilen sedan är avstängd ett tag, kan vara allt från 10min till 3h, och sedan startas igen så lyser inte lampan. Har kunnat utläsa en felkod på bilen, p0328.

Nu till min fråga, är det farligt att köra med denna felkod och varför lyser den bara ibland? Kan man lösa denna felkod själv hemma eller bör en verkstad göra det?

Tack på förhand!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 oktober 2021 · 14 007 Inlägg

pogba123 skrev:
Hej,

Motorlampan i min Mazda 3 från 2007 har lyst ett tag nu. Allt började när jag skulle svänga i en korsning och fick motorstopp. Sen lyser den lite till och från. Som har inte reagerat på att den beter sig annorlunda och den går som den ska. Har varit i kontakt med flera verkstäder som säger att de är ok att köra så länge bilen inte går konstigt. Men nu börjar de blir dags för besiktning och behöver lösa motorlampan innan dess.

Har märkt att motorlampan börjar lysa när bilen är kall vid start. Sen lyser den hela körningen. När bilen sedan är avstängd ett tag, kan vara allt från 10min till 3h, och sedan startas igen så lyser inte lampan. Har kunnat utläsa en felkod på bilen, p0328.

Nu till min fråga, är det farligt att köra med denna felkod och varför lyser den bara ibland? Kan man lösa denna felkod själv hemma eller bör en verkstad göra det?

Tack på förhand!

Jag tycker du ska åka till en seriös verkstad. Dom verkstäderna du varit hos verkar inte speciellt seriösa. Detta måste lösas innan besiktning annars får du en månad efter besiktningen att lösa detta problem med lampan. Du kommer att få en tvåa på motorlampan tyvärr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
pogba123
23 oktober 2021 · 3 Inlägg

Tack för svar Benny, jag får ringa till VST på måndag och få det åtgärdat! smile

Mossan1
23 oktober 2021 · 2 752 Inlägg

P0328 är en generisk felkod.
"Knacksensor Hög signal"

Kan vara själva sensorn, kablaget, eller, så varnar den just för att motorn spikar. Problemet med generiska koder är att dom inte är exakta.

Kör du E10 i en motor som inte klarar det  tex?

Att säga "det är ok att köra" menas naturligtvis "det är inte akut risk för följdfel, utan bilen kan nyttjas fram till bokad reparation".

Det är INTE samma sak som "det behöver man inte fixa"

Många kansle uttrycker sig lite luddigt, tyvärr,  MEN,  det är faktiskt så att folk vad man vill höra.
Det sista är ett jätteproblem när man tipsar någon. Jag gör det bara skriftligt därav.

Senast redigerat av Mossan1 (23 oktober 2021)

pogba123
25 oktober 2021 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
P0328 är en generisk felkod.
"Knacksensor Hög signal"

Kan vara själva sensorn, kablaget, eller, så varnar den just för att motorn spikar. Problemet med generiska koder är att dom inte är exakta.

Kör du E10 i en motor som inte klarar det  tex?

Att säga "det är ok att köra" menas naturligtvis "det är inte akut risk för följdfel, utan bilen kan nyttjas fram till bokad reparation".

Det är INTE samma sak som "det behöver man inte fixa"

Många kansle uttrycker sig lite luddigt, tyvärr,  MEN,  det är faktiskt så att folk vad man vill höra.
Det sista är ett jätteproblem när man tipsar någon. Jag gör det bara skriftligt därav.

Vet inte vad det är för motor.. Men var i kontakt med VST och bokade in en tid på fredag för att få det undersökt och åtgärdat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang