Kopplingspedal slutade plötsligt fungera på Renault Trafic 2013

erg
2 februari 2021 · 4 Inlägg

Vår Renault Trafic 2013 fick plötsligt problem under färd.
Kopplingspedalen åkte ner i botten när jag skulle växla och slutade ta.
Den känns nu helt lös och fjädrar inte tillbaka, utan stannar i botten.

Har kollat bromsvätskenivån att den är okej, och ser inga tecken på läckage.

Vad kan det vara som gått sönder? Har inte blivit klokare av att googla på felet.

Mossan1
2 februari 2021 · 2 823 Inlägg

Antingen är hydrualiken sönder, eller så har pedalen mekaniskt krokar ur.
Det sista är enkelt att kolla.

Kopplingen brukar dela reservoar med bromsen, men med egen kammare.
Läckande koppling får inte dränera för bromsen.
Man får i regel överfulla koppen innan det fyller kopplingens kammare.
Generellt. Ibland är det egen reservoar för kopplingen.

Naturligtvis ska det inte försvinna mer än högst försumbart, men fyllas den kanske man kan återfå tillfälligt fram till  mer noggrann felsökning.

Dock, eftersom det  försvann plötsligt, är oddsen dåliga. Sannolikt har slavcylindern brustit.

uhlin
2 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Mossan1 skrev:
Antingen är hydrualiken sönder, eller så har pedalen mekaniskt krokar ur.
Det sista är enkelt att kolla.

Kopplingen brukar dela reservoar med bromsen, men med egen kammare.
Läckande koppling får inte dränera för bromsen.
Man får i regel överfulla koppen innan det fyller kopplingens kammare.
Generellt. Ibland är det egen reservoar för kopplingen.

Naturligtvis ska det inte försvinna mer än högst försumbart, men fyllas den kanske man kan återfå tillfälligt fram till  mer noggrann felsökning.

Dock, eftersom det  försvann plötsligt, är oddsen dåliga. Sannolikt har slavcylindern brustit.

Skulle spontant tippa på slavcylindern jag med, och då kommer frågan: vart sitter den? På utsidan eller integrerad med urtrampningslagret?

Sitter den i det senare fallet är det en del jobb.

Sitter den utanpå är det enkelt.

erg
2 februari 2021 · 4 Inlägg

Skulle spontant tippa på slavcylindern jag med, och då kommer frågan: vart sitter den? På utsidan eller integrerad med urtrampningslagret?

Jag är osäker vart den sitter, någon annan på forumet kanske vet hur det ser ut på en Renault Trafic 2.0 dCi årsmodell 2013/2014?

Så här ser det ut under pedalen i bilen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238683/238683-47db8212d28d5220370a8c9b3581a94e.jpg

Försökte även fota i motorrummet, men det var svårt, vet inte riktigt vad jag fick med på bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238683/238683-bb376ded6458435beb85d062238bebc9.jpg

erg
2 februari 2021 · 4 Inlägg

Har försökt förstå hur detta är uppbyggt i min bil och vart felet kan vara.
Hittade en skiss och har lokaliserat alla delar som syns på den i motorrummet, sen ser jag inte vart det leder efter det.

Gissar att det kan betyda att slavcylindern är integrerad?

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238683/238683-89e9281c40ecf67df917afc9ae47e140.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238683/238683-d8f258065643659c331397c7712f42d9.jpg

erg
2 februari 2021 · 4 Inlägg

När jag söker på reservdelar på nätet får jag upp hydrauliskt urtrampningslager, men inga slavcylindrar, så det verkar vara integrerat.

Min fråga nu, är det möjligt att byta själv, och hur vet jag om det är det som är felet?
Kan det inte vara huvudcylindern också som gått sönder?

rrwracing
25 oktober 2021 · 1 Inlägg

Hur gick de??
Vad var felet?
Liknande har hänt på min så nyfiken :-)

Kvantfysik
25 oktober 2021 · 65 Inlägg

Vanligaste är att slavcylindern går sönder på dessa modeller, Slavcylindern sitter inuti sprängkåpan,
När den börjat läcka brukar man kunna se små droppar bromsvätska vid nedersta delen av växellådan (mellan motor/växellåda).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang