Audi A4 B7 2005 22k mil skrammel vid låga varvtal

liv1
26 oktober 2021 · 1 Inlägg

Hej!

Sitter i skiten med bilen. Har lagt 10 000 på nya bromsar och därefter cirka 10 till på ny vindrutetorkarmotor. Hann köra ett par-3 veckor innan bilen plötsligt började leva om förfärligt. Inte så kul när det kommer nya fel så här i vågor. Det skramlar och lever om från kopplingen. Kopplingen känns bra och växla går fint.

Ljudet låter som sagt förfärligt, ett skramlande ljud som låter som att något går sönder i rask takt om man inte tar hand om det. Men försvinner helt vid högre varvtal.

Lämnade in bilen till en lokal verkstad. Han trodde att det inte var svänghjul osv eftersom det går bra att koppla och växla. Så han tyckte att vi skulle börja med att byta någon liten del i kopplingen som skulle kunna hjälpa, så slipper vi betala drygt 20 tkr. Det verkade dock inte hjälpa och han hörde av sig igår och sa att han inte vet vad som är fel och att vi kan prova byta kopplingen (inkl svänghjul) men att det inte är säkert att det hjälper. Då kände jag att jag inte kan lägga över 20 tkr på något som jag inte vet om det hjälper på en bil som knappt är värd 20 tkr ändå.

Verkstan verkar i alla fall lite konfunderad så jag tänkte att jag testar ställa frågan här, är det någon som har någon idé om vad detta kan vara? Min högst lekmannamässiga analys är att det borde väl ändå säga en del att ljudet försvinner helt vid högre varvtal?

Hittade någon tråd på internet om att det kan vara idé att mata på med ovanligt mycket motorolja och se om det får bort ljudet? Låter ju snudd på absurt men alla lösningar är bra utom dom dåliga!

Tacksam för all hjälp jag kan få.

panda666
26 oktober 2021 · 4 250 Inlägg

hej!

skramlar det på tomgång med uppställt kopplingspedal? pröva vad som händer ifall du trampar ner kopplingspedalen och håller den nedtryckt, försvinner skramlet då är det urtrampningslagret som är pippad och då byter du kopplingssats. Ingen ide att öppna hela skiten bara för att byta en del och sen behöver du öppna igen för resten. Rekommenderar att byta kopplingssatsen då,,minns häromdan att det är även lika bra att byta svänghjulet samtidigt kanske..men pröva först att kolla ifall oljudet försvinner ifall du har ner kopplings pedalen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang