7274
Sök

Köpråd: Nollställd inför första bilen

1 Inlägg
3 november 2021
Trådstartare
Hej alla glada! Det börjar bli dags för mig att kika efter min allra första egna bil, problemet är dock att jag är jäkligt okunnig vad gäller vilka modeller man ska kika på. Bilen kommer huvudsakligen användas till kortare distanser (tänk typ i- och kring en större stad) med förmodligen enstaka, längre resor någon gång varje månad. Det estetiska bryr jag mig inte så värst mycket om, utan ser hellre att den är billig i drift, stabil och säker. Min budget är runt 50.000, jag kan förmodligen sträcka mig till 60.000.

Vänder mig hit med förhoppningen om att ni som faktiskt kan är generösa nog att dela med er av ett tips eller två. smile

Allt gott!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
4 november 2021
Stor bil? Liten bil? Stor motor? Liten motor? Övriga krav? smile
Senast redigerat av Brådhis (4 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 786 Inlägg
4 november 2021
Min prioriteringslista ser som vanligt ut som följande:
Köp privat = undvik bilhandlarnas pålägg. (garantierna "ihåliga" i din prisklass)
Kolla upp om priset verkar hemult eller ej på bilpriser.se
Kolla upp bilens (alla) ägare på biluppgifter.se
Kolla upp bilens historia på car.info
Välj mellan Honda, Toyota, Mazda och Suzuki(om du vill ha driftsäker bil med låg bränsleförbrukning)
Undvik populära europeiska bilar med högt andrahandsvärde = mindre bil för pengarna - men mer verkstadsbesök.
Välj bensin och manuell växellåda.
Har du möjlighet så välj "1-ägarbil" direkt från förste ägaren.
Undvik storstadsbil = sök "norrlandsbil".
När du hittat vad du tror passar dig, och inte har någon VERKLIGT bilkunnig att ta hjälp av - låt göra en konditionstest hos någon bilprovningsanläggning.
Strunta i lite repor, dörruppslag och stenskott på motorhuv.
Att gå in på allt du bör kolla skulle vara för omfattande för en novis.

Men kolla:
mycket sliten ratt och slitna pedalgummin tyder på lång körsträcka(som inte behöver vara negativt)
ytliga rostskador
däckkondition okulärt m tanke på mönsterdjup och snedslitning
kolla oljestickan om oljan är svart och luktar illa
kolla expansionskärlet m a p nivå och vätskeklarhet
Kolla oljepåfyllningslocket och under om där finns "majonäs"
lyssna på motorn om den "knackar" - lite "tickande" är normalt
gunga varje "hörn" på bilen och kolla om den slutar gunga snabbt eller "eftergungar"

Provkör och:
kolla om kopplingen är just genom att i c:a 50 kmt på trean ge full gas och samtidigt "kicka till" på kopplingspedalen
kolla i c:a 70 km/t på 3:an släppa på gasen och se om det kommer "blårök"(som tyder på slitna ventilstyrningar)
kolla att bilen går rakt när du släpper på ratten
kolla i måttlig fart att bromsarna inte drar snett
kolla även handbromsen
kolla att den är lättväxlad och att 3:an ligger kvar när du omväxlande gasar och släpper på gasen
om bilen är framhjulsdriven så kör sakta i en snäv "8" med fulla rattutslag och lyssna efter "knäppar"(som tyder på slitna/defekta drivaxelknutar)

Listan skulle kunna göras längre, men tror ovanstående räcker för en novis.
Med en kunnig kompis kan ni kolla hjulupphängningars bussningar, länkar och leder.

Lycka till! (andra får fylla på med vad DE anser viktigt för en NOVIS att kolla)

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
4 november 2021
tänk liten bil som är snål   bensin då så klart.   det är vad jag skulle sikta på  för 50k får man rätt okej bilar.     när jag köpte min polo 1.6tdi så låg den på 65k prutade ner till 60k med nya vinterdäck dåliga sommardäck..dock godkända.

ångrar inte det valet en sec.. den bilen har fungerat över förväntan för att vara en vw har den skött sig väldigt bra..   bara små skitgrejer som gått sönder
då kör jag 3k om året endå smile

men sen om det är rätt val att köpa en bensin polo låter jag vara osagt.

men det som är viktigt låg skatt och låg försäkring och att den inte drar jättemycket.  jag personligen hade kollat polo 1.4 6r 2010 och nyare  Fabia med den nyare karossen  Ibiza 2009-   

enda anledningen är att det är bilar som känns väldigt vuxna och rubusta..     men det är min personliga åsikt..    möjligen om du kan få en Vw Up! eller Skoda Citygo och  seat mii  finns den senare för 41k som gått 9k  en sån bör vara ett äkligt bra köp.    anledningen till vag bilar är bara för att dom känns väldigt välbyggda oavsätt modell..   medans det finns bättre bilar som är skräp att köra. 

för mig är hur dom är att köra det viktigaste och att dom ser bra ut. 

sen när det gäller köp av fordon rent allmänt..

Köp ALDRIG en bil privat som nyss bytt ägare..   ska man köpa bilar av privat personer ska man köpa av dom som ägt bilen så länge som möjligt.   dom där som äger bilarna några dagar och sätter ut en annons så är chansen stor att man blir grundlurad. 

men som första bil så skit i fräna bmw mercerders volvo audi osv   för dom kostar bara en jävla massa pengar att äga. dra mycket bensin.   utan tänk ekonomiskt så du har råd att använda bilen

byt sedan till något större och bättre när man känner att man verkligen har råd med bilen.. för att äga en bil är inte billigt oavsätt vad man väljer för bil men fel val kan förstöra hela privatekonomin.

och låt dig inte luras in på att köpa en diesel med din beskrivning av körning.   

själv kör jag bara små bilar idagens läge..   visst jag har en Peugeot 407   men den har stått avställt väldigt länge nu för vi har ingen använding av den.. 

min favorit bil är min lilla Gråa Seat Arosa en riktigt liten skit bil men gud vilken rolig bil att köra..  man kan köra den som man snott den men endå inte köra speciellt fort eftersom den där 1.4l motor på 60hk inte är speciellt pigg men endå inte slö nog för att vara pinsamt trött.. den gör 160 om man vill man kan köra på 5:ans växel genom rondeller och få upp farten utan nedväxling igen.. sen att man kan åka genom en rondell i 70blås utan att det märks i bilen gör ju inte saken sämre.    den är mer välbyggd och stabil än en  Citroen c1 från 2012 och dessutom mycket piggare.  då är den född 1999 smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 248 Inlägg
4 november 2021
Rent sporadiskt en Renault Clio med 1.2 liter motor på ca 58 hk  eller 16V med 75Hk  kör man under 0,6 på landsväg åck billig att försäkra, 00:a finns för runt 10-15tkk, men man kan sätta 35-45tkk  och se vilken årmodell man kan få, räkna med regelbunden mek och underhåll smile
eller en VW polo/golf med Tsi-spis går lika billigt som ovan nämda Clio, svårt att hitta prisvärda objekt

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök