GPS i fälg

Topplockspackning
3 november 2021 · 1 Inlägg

Tjeena! Trött på mänskligheten och att man inte får ha sina grejer ifred. Så har kommit på en grej, gps i fälgen hade vart najs, men vettefan hur jag skulle lösa det i praktiken.

Är det någon som har gjort samma sak? Om ni inte vill skriva öppet skicka ett privat meddelande.

Är det någon som har något förslag på en liten gps och hur man ska sätta fast den i fälgen. Den ska helst ha lång batteritid, för ett jävla jobb om man ska behöva ladda skiten hela tiden.

För att förtydliga menar jag att man fäster en gps i fälgen innan man kränger på däcket.

Länka gärna till bra gps!

Cuefa Ain't no place like home...
3 november 2021 · 4 628 Inlägg

Spännande idé.
Den första tanken jag kommer på, sådär rent spontant, är väl hund-halsband. Då borde man dessutom kunna spänna fast sändaren runt fälgen, på insidan.
Nackdelen är väl att sändaren blir slarvsylta om man råkar köra bilen med för lite luft i däcket 😬
Dock har jag ingen aning om batteri-tider och annat på de sändarna, det känns ju som att det mesta med GPS antingen skickar en random signal var 4e timme eller kräver rätt ordentlig strömmatning....

Edit:
En tanke är väl att ta upp ett litet hål på insidan av fälgen (och sen täta ORDENTLIGT naturligtvis) och dra ut en liiiiiten kontakt där, för laddning av batterier?

Senast redigerat av Cuefa (3 november 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
EmulFFS
3 november 2021 · 42 Inlägg

Jag tänkte direkt på någon liten mojäng som man kanske skulle kunna sätta i mitten på fälgen...
Ni vet där man knäpper i bilmärket på de flesta fälgar. Kanske inte jättemycket plats men om man skulle göra något sådant så skulle man kanske kunna ha en med vikt i som snurrar runt och på så sätt sätta fast någon minigenerator som laddar upp något batteri som man fäst fast på komponenten. Givetvis måste man kunna sätta på ett bilmärke utanpå (eller svart kåpa om man inte vill ha märke).
Kanske lite lite plats för allt detta där men man kan ju alltid drömma smile
Enheten skulle i detta fall dock behöva vara fastlimmad eller något så den inte mara tas bort tyvärr...

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2021 · 13 736 Inlägg

problemet är ju att få laddning till dom annars är det bara att limma fast valfri gps på insidan.. men måste fortfarande laddas på nått sätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cuefa Ain't no place like home...
3 november 2021 · 4 628 Inlägg

EmulFFS skrev:
Jag tänkte direkt på någon liten mojäng som man kanske skulle kunna sätta i mitten på fälgen...
Ni vet där man knäpper i bilmärket på de flesta fälgar. Kanske inte jättemycket plats men om man skulle göra något sådant så skulle man kanske kunna ha en med vikt i som snurrar runt och på så sätt sätta fast någon minigenerator som laddar upp något batteri som man fäst fast på komponenten. Givetvis måste man kunna sätta på ett bilmärke utanpå (eller svart kåpa om man inte vill ha märke).
Kanske lite lite plats för allt detta där men man kan ju alltid drömma smile
Enheten skulle i detta fall dock behöva vara fastlimmad eller något så den inte mara tas bort tyvärr...

Det kan ju faktiskt funka!
Det finns ju "spinners" som alstrar nog med ström för o lysa, borde kunna funka att driva en laddare till en liten GPS på det sättet också 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Presidento Of World
3 november 2021 · 3 324 Inlägg

En luftventil med inbyggd GPS borde finnas i Kina tycker jag.. likt däcktrycksvarnare. Vissa är väl batteridrivna som har lång livslängd

Edit; Googlade lite och det verkar finns ventilhatar eller ventil till MC

Senast redigerat av Presidento (3 november 2021)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 november 2021 · 13 736 Inlägg

Presidento skrev:
En luftventil med inbyggd GPS borde finnas i Kina tycker jag.. likt däcktrycksvarnare. Vissa är väl batteridrivna som har lång livslängd

Edit; Googlade lite och det verkar finns ventilhatar eller ventil till MC

hur ska du lyckas klämma in gps och simkort+batteri i en ventilhatt?
jag kan inte hitta en vättig lösning som inte kräver konstant i och ur montering ur däcken..

för problemet är ju att man måste kunna skicka sin position hela tiden via gsm eller radio..

det enda tipset är ju en apple tag och hoppas att den som snor fälgarna är så dum att dom kör deras skitprodukter för den skickar sin postion via iphone  oavsätt om den är parad med den eller ej.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Munkis
4 november 2021 · 1 635 Inlägg

En apple airtag skulle kunna vara nått kanske? smile Limma fast en sådan på fälgen innaför däcket. Väger väldigt lite (11g) och har ett vanligt CR2032-knappcells­batteri som är utbytbart vid behov. Batteritiden är dock över ett år så det krävs inte så ofta. En airtag kostar 3-400 spänn så den är ganska billig smile

torpis Forummoderator
4 november 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
problemet är ju att få laddning till dom annars är det bara att limma fast valfri gps på insidan.. men måste fortfarande laddas på nått sätt

Den kan väl gå på bensin så slipper man ladda stup i kvarten big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
4 november 2021 · 10 572 Inlägg

Munkis skrev:
En apple airtag skulle kunna vara nått kanske? smile Limma fast en sådan på fälgen innaför däcket. Väger väldigt lite (11g) och har ett vanligt CR2032-knappcells­batteri som är utbytbart vid behov. Batteritiden är dock över ett år så det krävs inte så ofta. En airtag kostar 3-400 spänn så den är ganska billig smile

Air tags är väl bluetooth och inte GPS. Tyvärr är många av dessa trackers inte alls några trackers utan dom kan bara prata med varandra. Du kan hitta din handväska på stureplan men thats it ungefär.

För en riktig tracker krävs GPS samt simkort. Någon var inne på att ha någonting inne i fälgen eller i navcentrum...  finns ju lämpliga prylar faktiskt med GPS, eSim samt trådlös laddning.

https://cdn.pocket-lint.com/r/s/1200x/assets/images/157996-smartwatches-review-hands-on-samsung-watch-review-image1-cju5g4dsdn.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Munkis
4 november 2021 · 1 635 Inlägg

torpis skrev:

Munkis skrev:
En apple airtag skulle kunna vara nått kanske? smile Limma fast en sådan på fälgen innaför däcket. Väger väldigt lite (11g) och har ett vanligt CR2032-knappcells­batteri som är utbytbart vid behov. Batteritiden är dock över ett år så det krävs inte så ofta. En airtag kostar 3-400 spänn så den är ganska billig smile

Air tags är väl bluetooth och inte GPS. Tyvärr är många av dessa trackers inte alls några trackers utan dom kan bara prata med varandra. Du kan hitta din handväska på stureplan men thats it ungefär.

För en riktig tracker krävs GPS samt simkort. Någon var inne på att ha någonting inne i fälgen eller i navcentrum...  finns ju lämpliga prylar faktiskt med GPS, eSim samt trådlös laddning.

https://cdn.pocket-lint.com/r/s/1200x/a … g4dsdn.jpg

Airtagen kör via blåtand men triangulerar med alla iOS enheter i hela världen. Det innebär att du definitivt kan använda den som tracker och får en hyffsat precis spårning bara det finns t.ex en iPhone inom 50m . Har tjuven en iOS enhet så kommer hans/hennes telefon att själv hjälpa till med spårningen dessutom lol

Sen finns det såklart bättre prylar som är betydligt dyrare men en airtag en väldigt billig och smidig lösning som funkar ok skulle jag säga smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 november 2021 · 13 736 Inlägg

Munkis skrev:

torpis skrev:

Munkis skrev:
En apple airtag skulle kunna vara nått kanske? smile Limma fast en sådan på fälgen innaför däcket. Väger väldigt lite (11g) och har ett vanligt CR2032-knappcells­batteri som är utbytbart vid behov. Batteritiden är dock över ett år så det krävs inte så ofta. En airtag kostar 3-400 spänn så den är ganska billig smile

Air tags är väl bluetooth och inte GPS. Tyvärr är många av dessa trackers inte alls några trackers utan dom kan bara prata med varandra. Du kan hitta din handväska på stureplan men thats it ungefär.

För en riktig tracker krävs GPS samt simkort. Någon var inne på att ha någonting inne i fälgen eller i navcentrum...  finns ju lämpliga prylar faktiskt med GPS, eSim samt trådlös laddning.

https://cdn.pocket-lint.com/r/s/1200x/a … g4dsdn.jpg

Airtagen kör via blåtand men triangulerar med alla iOS enheter i hela världen. Det innebär att du definitivt kan använda den som tracker och får en hyffsat precis spårning bara det finns t.ex en iPhone inom 50m . Har tjuven en iOS enhet så kommer hans/hennes telefon att själv hjälpa till med spårningen dessutom lol

Sen finns det såklart bättre prylar som är betydligt dyrare men en airtag en väldigt billig och smidig lösning som funkar ok skulle jag säga smile

jag tror det är den enda lösningen som kommer fungera just pga en riktig gps enhet drar för mycket ström.    jag har sätt väldigt exakta spårningar med airtag   finns massor av det på youtube..   men som sagt bäst blir det om idioten själv har en iphone..  då sätter hans telfon dit honom.  man får ingen som helst vetskap att telfonen hjälper airtagen att få postion.       man kanske inte får 100% direkt men det lämarn spår så om tex personen är på ett och samma ställe ofta är det ju inte svårt att hitta fälgarna.. 

det är ju alltid någon som kör med apple skräp telfoner så det ger ju oftast sjukt bra spårning.. sätt spårningar även när en airtag är i ett paket på ett flygplan.    smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang