Generatorvin felsökning

axeltenghagen
11 november 2021 · 16 Inlägg

Tjena!

Har en snabb fråga angående generatorvin. Jag har under ett bra tag nu försökt bli av med generatorvinet som plötsligt uppstod i min bil. Jag har testat nästan allt som rekommenderas på internet men finner ingen lösning. Jag har nu börjat fundera över om det kan vara så att det är min generator som är dålig. Den senaste tiden har min bil ofta lagt sig på lite högre varv och jag har tänkt att det kanske beror på en dålig generator som försöker ladda utan framgång. Min bil är omgjord till a traktor och spärrad på 1400 varv. Ibland när jag är ute och kör, ofta när jag inte kört på ett tag och spänningen i batteriet är låg så ligger bilen av sig själv på varvstoppet på 1400 och slutar inte om jag frikopplar. Kan det vara så att generatorn har tagit skada av att alltid fått jobba på låga varv och ett stort moment? Det som jag tycker verkar tyda mot att det inte är orsaken till problemet är att det tjuter även när motorn är avstängd. För när generatorn inte laddar kan den väl inte heller bidra med något oljud?


Mvh Axel smile

Hickan
12 november 2021 · 373 Inlägg

när generatorn inte laddar blir det inget generatorvin. så det är nog något annat som ligger och stör? exakt vad har du gjort som rekommenderats? har du vettiga avskärmade rca kablar? köp ett störnigsfilter. vira in rca kablarna i alu folie.

jag hatar bilar
axeltenghagen
12 november 2021 · 16 Inlägg

Hickan skrev:
när generatorn inte laddar blir det inget generatorvin. så det är nog något annat som ligger och stör? exakt vad har du gjort som rekommenderats? har du vettiga avskärmade rca kablar? köp ett störnigsfilter. vira in rca kablarna i alu folie.

Problemet kommer inte ifrån låg nivå, de tjuter även när låg nivå är urkopplat. Jag har uppgraderat stereons jord men de gör ingen skillnad de heller. Kvittar också vilken stereo jag använder likadant med alla dem jag testat så någon bränd jordsignal är de inte heller.

torsen
12 november 2021 · 7 198 Inlägg

Om du med "generatorvin" menar att viner i takt med motorvarvtalet i bilradion/-stereon, så avhjälpte man det förr med en (avstörnings)kondensator.

axeltenghagen
12 november 2021 · 16 Inlägg

torsen skrev:
Om du med "generatorvin" menar att viner i takt med motorvarvtalet i bilradion/-stereon, så avhjälpte man det förr med en (avstörnings)kondensator.

Är det samma sak som ett störningsfilter man sätter på RCA kablarna?

torsen
12 november 2021 · 7 198 Inlägg

Nej, inte samma sak.

Hickan
12 november 2021 · 373 Inlägg

Låter det illa ur alla högtalare/steg? Någon högtalare kanske ligger mot plåt?

jag hatar bilar
axeltenghagen
12 november 2021 · 16 Inlägg

Hickan skrev:
Låter det illa ur alla högtalare/steg? Någon högtalare kanske ligger mot plåt?

Allting låter, inget steg ligger imot någon plåt. Basar låter dock endast om steget till diskanter och mellanregister också är igång, inte annars

mb_pucken
12 november 2021 · 5 083 Inlägg

Hur är det kopplat? Bilder eller schema?

Låter det om du tar ut lågnivåkablarna ur stegen?

Senast redigerat av mb_pucken (12 november 2021)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hickan
13 november 2021 · 373 Inlägg

axeltenghagen skrev:

Hickan skrev:
Låter det illa ur alla högtalare/steg? Någon högtalare kanske ligger mot plåt?

Allting låter, inget steg ligger imot någon plåt. Basar låter dock endast om steget till diskanter och mellanregister också är igång, inte annars

Va? big_smile
Hur blir det om du vrider på gainen? Mer eller mindre oljud?

jag hatar bilar
axeltenghagen
13 november 2021 · 16 Inlägg

Hickan skrev:

axeltenghagen skrev:

Hickan skrev:
Låter det illa ur alla högtalare/steg? Någon högtalare kanske ligger mot plåt?

Allting låter, inget steg ligger imot någon plåt. Basar låter dock endast om steget till diskanter och mellanregister också är igång, inte annars

Va? big_smile
Hur blir det om du vrider på gainen? Mer eller mindre oljud?

Tjutandet går upp tillsammans med gain.
De påverkas också av hur jag ställer in låg och högpassfilter, tex ju lägre jag ställer högpassfilter desto mer tjuter de.

axeltenghagen
13 november 2021 · 16 Inlägg

mb_pucken skrev:
Hur är det kopplat? Bilder eller schema?

Låter det om du tar ut lågnivåkablarna ur stegen?

Tjuter även med kablarna ur.
Jag har testat koppla de i både 4 och 1 ohm men blir samma ändå. Har också testat med delningsfilter och kondensator men hjälper inte de heller.

Hickan
13 november 2021 · 373 Inlägg

axeltenghagen skrev:

Hickan skrev:

axeltenghagen skrev:

Allting låter, inget steg ligger imot någon plåt. Basar låter dock endast om steget till diskanter och mellanregister också är igång, inte annars

Va? big_smile
Hur blir det om du vrider på gainen? Mer eller mindre oljud?

Tjutandet går upp tillsammans med gain.
De påverkas också av hur jag ställer in låg och högpassfilter, tex ju lägre jag ställer högpassfilter desto mer tjuter de.

Alltså, vad har du för gain egentligen? Hög gain skapar missljud, den förstärker ju ingående signal, därav spelar det väl ingen roll om du har någon signal att förstärka eller ej. Det blir missljud ändå. Sätt gain på absolut Max 40%. Exakt vad är det för ljudprylar du har?

jag hatar bilar
axeltenghagen
15 november 2021 · 16 Inlägg

Hickan skrev:

axeltenghagen skrev:

Hickan skrev:

Va? big_smile
Hur blir det om du vrider på gainen? Mer eller mindre oljud?

Tjutandet går upp tillsammans med gain.
De påverkas också av hur jag ställer in låg och högpassfilter, tex ju lägre jag ställer högpassfilter desto mer tjuter de.

Alltså, vad har du för gain egentligen? Hög gain skapar missljud, den förstärker ju ingående signal, därav spelar det väl ingen roll om du har någon signal att förstärka eller ej. Det blir missljud ändå. Sätt gain på absolut Max 40%. Exakt vad är det för ljudprylar du har?

Gain är ställd till 31,62 volt
Ljudet de handlar om är 4 ST deaf bonce m81a parallellkopplade till 1 ohm, dessa drivs av ett 1200 watts deaf bonce steg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang