Hur många mil är OK när man köper bil?

Towana
13 november 2021 · 4 Inlägg

Hej alla

Jag vill köpa en Passat 2017 årsmodell 2,0 Diesel som har gått mellan 8000 mil och 14000. Pris mellan 180 000 och 200 000.
Vissa av de är fyrhjulsdriven och vissa inte. Så första frågan kommer det kosta mycket om den är fyrhjulingen ?
Fråga nummer 2. Ska jag känna mig trygg om den är fin skick och full servad finns det något jag behöver tänka på jag ska skicka en länk till en av bilarna jag tittat på. https://www.blocket.se/vi/99239845.htm

Presidento Of World
13 november 2021 · 3 329 Inlägg

Towana skrev:
Hej alla

Jag vill köpa en Passat 2017 årsmodell 2,0 Diesel som har gått mellan 8000 mil och 14000. Pris mellan 180 000 och 200 000.
Vissa av de är fyrhjulsdriven och vissa inte. Så första frågan kommer det kosta mycket om den är fyrhjulingen ?
Fråga nummer 2. Ska jag känna mig trygg om den är fin skick och full servad finns det något jag behöver tänka på jag ska skicka en länk till en av bilarna jag tittat på. https://www.blocket.se/vi/99239845.htm

Jag skulle  valt 2wd om inte 4wd är ett måste. Bara mer krångel med haldex pump osv. (Gäller nog alla bilara med den typen av 4wd)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
15 november 2021 · 7 238 Inlägg

romeon skrev:
Hej! Tänkte köpa en begagnad Audi eller BMW. Det jag undrar är, hur mycket "OK" i miltal? hur långt kan en bil gå?

De flesta som är runt 100k och 06:or har gått 15-20k.. Är det okey m ilvärde eller är det för mycket?

Den första gränsen för att köpa begagnad bil anser jag går vid 3 år och 4.500 mil.
Då har bilen genomgott det största värdetappet men är fortfaranande en "nästany" bil.
Andra gränsen går vid 10 år och 10.000 mil.
Då förfaller maskinskadeförsäkringen.
Så kanske 8 år och 8.000 mil är den optimala brytpunkten?

Den andra frågan är omöjlig att svara på annat än att du bör undvika de bilmärken du föreslagit, och i stället kolla på Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda - om du ska ha bilen som fortskaffningsmedel - och om vill ha en driftsäker bil med förutsägbara driftkostnader.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2021 · 13 742 Inlägg

milen säger inget om hur en bil är....  har sätt bilar i ny skick som gått över 65k  men oxå sätt bilar som ser ut som skit som är 1år gammal och knappt rullat..  som man måste ha gas mask i för att kunna sätta sig i dom...      bäst är att låta bilarna hitta dig det är då man hittar dom bästa bilarna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Towana
16 november 2021 · 4 Inlägg

Towana skrev:
Hej alla

Jag vill köpa en Passat 2017 årsmodell 2,0 Diesel som har gått mellan 8000 mil och 14000. Pris mellan 180 000 och 200 000.
Vissa av de är fyrhjulsdriven och vissa inte. Så första frågan kommer det kosta mycket om den är fyrhjulingen ?
Fråga nummer 2. Ska jag känna mig trygg om den är fin skick och full servad finns det något jag behöver tänka på jag ska skicka en länk till en av bilarna jag tittat på. https://www.blocket.se/vi/99239845.htm

Towana
16 november 2021 · 4 Inlägg

Tack alla för era svar

Towana
16 november 2021 · 4 Inlägg

Ville kolla med er hur funkar det med el bilar. Jag läste idag att de kommer höja skatten och försäkring, bränsle. Kan jag känna mig trygg med el bilar. Jag vågar inte köpa ny bil med bränsle då jag är rädd att jag inte kan ha den kvar för att det är dyr

xXSammy
16 november 2021 · 6 570 Inlägg

För ett par år sen var etanolbilar det absolut bästa som fanns.. Sen vart det dieselbilar med partikelfilter.. och just nu är det elbilar; kanske ändras. Eller så blir en viss typ av elbilar det värsta som finns och blir beskattade därefter medans 2025 bilarna (Gissningsvis) betalar minimum.

Men omställning sker inte över en natt och äldre bilar kommer finnas kvar.. Men köpa en ren (ny) förbränningsbil idag.. nja.

Har du absolut inga laddningsmöjligheter; Vanlig hybrid
Laddningsmöjligheter ibland och åker långt ofta: Plug-In
Laddningsmöjligheter hela tiden: El

Men billigare, oavsett drivmedel, kommer det inte bli

De/Dem
dkws2
16 november 2021 · 176 Inlägg

Kan nog säga att alla som hävdar att lågmilade är att föredra har nog inte haft en långmilad bil, jag har knappt ägt en bil som har gått mindre än 30 tusen mil och jag har aldrig behövt fixa något motorrelaterat. Summa sumarum korta stäckor är döden för en förbränningsmotor= ofta lågmilade

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang