För att återgå till ämnet så har vi ju även KIA Sportage och systerbilen Hyundai Tuscon. En sådan med 1.7 diesel är 2wd och 2.0 diesel är oftast 4wd. En 2-liters med manuell låda är det faktiskt bra drag i!
Tittar vi på Niro så finns det många möjligheter. De senare modellerna med lite paketutrustning har digital instrumentpanel. Den är -tycker jag- trevlig. Då får man varvräknare med vilket saknas i den billigaste varianten med 2 analoga mätare. Hastighet och "kraftuttag". Den billigaste varianten har även en vanlig nyckel med tändningslås. Känns lite lustigt att vrida nyckeln till start och allt vaknar men motorn startar inte. De andra har startknapp.
Den billigaste Hybridversionen är kanske inte så vanlig men man kan göra klipp på den! Svårsåld för att vara en hybrid.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!