Köpråd: skåpbil som ska bli husbil

Valdemarro
18 februari 2021 · 1 Inlägg

Tråd startad Feb -20 /Mod

Jag håller just nu på att försöka hitta en skåpbil att isolera och inreda. Har tidigare ägt en Fiat Scudo som blev riktigt beboelig, men vill nu ha en större, ungefär L2H2. Har tittat på t.ex. Ford Transit, Peugeot Boxer, Citroen Jumper & Opel Vivaro. Den sistnämnda verkar ha en hel del problem.

Har ni tips eller råd om vad för skåp jag borde köpa? Jag kollar ffa på objekt under 100 tusen, mindre än 15000 mil och nyare än 2005. Finns det vissa modeller som man verkligen borde undvika eller modeller som är erkänt välbyggda och utan alltför många och dyra problem?

Tack på förhand.

viccoA
18 februari 2021 · 3 110 Inlägg

Jag har ägt flera Opel Vivaro/Renault Trafic/Nissan Primastar och det har aldrig krånglat mer än någon annan skåpbil.
Trevligast är Mercedes Vito tätt följt av VW Transporter i mitt tycke.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2021 · 13 749 Inlägg

peggan och citran är ju samma fordon..  olika märken på dom sen har fiat en oxå.

det är lite som Scudo jumpy och vad nu peggans variant heter..

vivaro är ju relativt liten den är ju knappt större en Scudo..     skillnaden mellan en Boxer och en jumper är noll..

transiten och vivaron är ju inte i närheten så stor som fransmännen..  och jag skulle aldrig välja en ford..  den saken är klar. 

FRanska bilarna har ju bra motorer och lätt att hitta reservdelar till.    fiat har ju samma kaross  om drivlinan är samma låter jag vara osagt.. den heter ducato

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Steff240
18 februari 2021 · 1 023 Inlägg

Farsan hade en Opel vivaro som firmabil förut. Han köpte den ny och körde runt 15 tusen mil på 5 år med utan problem egentligen.
Det enda som byttes på dom åren var Spindelleder och bromsbelägg, i övrigt bara rullade den på.
Inte dåligt med tanke på att farsan knappast är någon pedant och kör ganska hårt med grejerna tongue

Jag undrar dock varför du inte satsar på någon högre variant så du får full ståhöjd bak i skåpet? Typ Mercedes sprinter, VW LT eller liknande?

t_sielschot
17 november 2021 · 14 Inlägg

Jag köpte en begagnad Ford Transit, den är hög och lätt att lasta. Sedan har jag några tillbehör här:
https://www.mysortimo.se/sv_SE/Takr%C3% … 547?q=:tsa
Är avsedd för hantverkare, men produkterna är av hög kvalitet och stabila. Jag har varit väldigt nöjd med det i flera år

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang