Kusin har kört avställd bil

Eriksonn
19 november 2021 · 2 Inlägg

Hej,
Min kusin har en gammal Volvo som hon har kört även som avställd (nu har även besiktningen gått ut) dvs körförbud . Den har avvikande mil på ca 800mil (avställd 18600mil nu när hon kom till mig med den är den 19450mil) . Hon vill sälja den och har bett mig om hjälp. Jag har skällt ut henne:varför har hon inte ställt på den????! 
1.Som det är nu så kommer hon väl ha svårt att sälja den
1b. Går den att besikta med så mycket avvikande mil.
2. Är det bättre att vi säljer den till någon för delarna.
3.Kan hon komma att få krav från tff om hon väljer att sälja den ner ägarbyte genomförts

Jag vill hjälpa henne lösa det på absolut bästa och ärligaste sätt. Otroligt besviken på henne. Sjuk person orkar inte asso... .

Senast redigerat av Eriksonn (19 november 2021)

zleepy Trucker
19 november 2021 · 1 391 Inlägg

Kommer inte vara några problem att sälja, mil som mil, och ja kommer absolut gå och besikta utan problem, sbp bryr sig inte om dom milen, och nej inget krav från tff, det hade hon fått om hon ställt på den men inte tecknat försäkring...

hon ska bara vara glad hon inte blev stoppad och fick böter för avställd bil smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
vEight Baronen
19 november 2021 · 1 434 Inlägg

Inga problem alls. Finns inget dom kan säga på sbp. Kan ju lika gärna bytt mätarhus eller kört den på inhägnat.

Elbilar kan dra åt helvete.
spillolja
19 november 2021 · 4 020 Inlägg

Trafik-försäkring måste finnas innan den kan ställas på
Om bilen går sälja beror på skick miltal etc. , har den besiktigats kan det vara lättare att sälja, liksom om den är påställd då den som köper den kan använda den direkt
en komplett bil borde rimligare ge mer betalning än en som är slaktad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2021 · 17 465 Inlägg

zleepy skrev:
Kommer inte vara några problem att sälja, mil som mil, och ja kommer absolut gå och besikta utan problem, sbp bryr sig inte om dom milen, och nej inget krav från tff, det hade hon fått om hon ställt på den men inte tecknat försäkring...

hon ska bara vara glad hon inte blev stoppad och fick böter för avställd bil smile

Inga problem. Bara sälj. Nyfiken på vad det är för bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
19 november 2021 · 10 276 Inlägg

Eriksonn skrev:
Hej,
Min kusin har en gammal Volvo som hon har kört även som avställd (nu har även besiktningen gått ut) dvs körförbud . Den har avvikande mil på ca 800mil (avställd 18600mil nu när hon kom till mig med den är den 19450mil) . Hon vill sälja den och har bett mig om hjälp. Jag har skällt ut henne:varför har hon inte ställt på den????! 
1.Som det är nu så kommer hon väl ha svårt att sälja den
1b. Går den att besikta med så mycket avvikande mil.
2. Är det bättre att vi säljer den till någon för delarna.
3.Kan hon komma att få krav från tff om hon väljer att sälja den ner ägarbyte genomförts

Jag vill hjälpa henne lösa det på absolut bästa och ärligaste sätt. Otroligt besviken på henne. Sjuk person orkar inte asso... .

Hur då avvikande mil? Var har detta noterats menar du? Miltalet på mätaren är vad det är och så länge det inte ändrats blir det inget avvikande miltal.

1. Nej.
1b. Ja.
2. Nej.
3. Nej, bara om den ställs på utan att ha en giltig försäkring (vilket inte går)...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
19 november 2021 · 1 588 Inlägg

Hehe- inga problem där. Bara att besikta o sälja.  Fast 800mil med körförbud e´nog inte tur. Det e´bara som det ser ut numer. Snuten går på knä, vi har ju importerat "lite" mer problem än vi klarar av.  O om vi får fler snutar, än som hinner sluta- så lär de inte hamna på Trafikavd.- där hamnar alla som man inte kan ha nån nytta av. Polisens Samhall.  Så de va inte tur, det va fullständigt normalt.
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2021 · 13 734 Inlägg

haha ingen bryr sig att hon kört avställt..  bes skatta och ställpå och se glad ut smile   

hon har ju dessutom sparat en massa pengar. smile

Senast redigerat av Growe (19 november 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang