Mercedes c 180 1997 torkarbladet hackar och stannar halvvägs. Går trögt.

Oktan1
17 november 2021 · 10 Inlägg

Hej!

Körde en kväll med torkaren på fullt ös. Morgonen efter stack bladet utanför rutan som om det flyttat sig. Gick att köra torkaren hjälpligt och hackigt en stund, sedan lade det av. Fick tag i en komplett med motor och allt på skroten och den funkade i en månad. Nu samma bekymmer igen. Upplevs som om torkaren går trögt, långsamt upp till mitten, sedan ner och upp till mitten igen för att sedan hacka sig tillbaka ner i botten igen. Hackar både upp och ner så att säga i vilket läge jag än kör på. Hur stor är chansen att bränna 2 motorer på 1 månad? Kan det vara något annat fel? El, relä, säkring? Som sagt, funkat i en månad med anstaka torkningar, idag blev det betydligt fler då det ösregnade. Och därefter kom problemet.

Hoppas på hjälp med detta, fick hjälp här sist med en luftmassemätare 🙂.

Mvh Conny

Steff240
17 november 2021 · 1 018 Inlägg

Är det varianten med en ensam torkare?
Dom vill gärna ha lite smörj ibland, typ silikonsprej eller liknande i mekanismen. Torkararmen rör ju sig in och ut teleskopiskt över rutan, och Utan smörja kan den börja gå trögt och då finns risk att motorn bränner.

Det är ju höjden av otur om torkaren du fick tag i var precis lika dålig Som din gamla men så kan det vara med grejer från skroten.
Jag hade testat med att smörja först och se om det hjälper innan jag felsökt djupare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2021 · 17 478 Inlägg

Fick lära mig om en kollega på jobbet att vapenolja är bra. Den torkar inte ut prylarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oktan1
17 november 2021 · 10 Inlägg

Ok jag ska testa att smörja imorgon.

Oktan1
17 november 2021 · 10 Inlägg

Ja det är en torkare med en arm. Någon annan som har något förslag på åtgärd? Tänker om det inte är motorn. Kan det bero på något annat än en torr torkararm?

mb_pucken
17 november 2021 · 5 087 Inlägg

Råkat ut för samma sak på en av mina bilar. Krävande mekanik dödar motorerna tyvärr.
Även original motorerna är lite känsliga pga av ett drev i plast som gärna blir slitet när mekaniken kärvar. Då kan den börja hoppa och stanna där den går som tyngst.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Oktan1
23 november 2021 · 10 Inlägg

Tack Steff240 för tipset. Smorde ordentligt idag och verkar funka. Får se hur länge det håller ... grymt forum detta. Andra gången medlemmars tips slagit väl ut!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang