Motorlampa lyser, mekaniker börjar misstänka e10 bensinen. Chevrolet cruize 2013

Villbararullabra
24 november 2021 · 1 Inlägg

Jag vill börja med att säga att jag inte kan något om bilar så ha gärna överseende med det.
Motorlampan har börjat lysa och jag har lämnat in bilen två gånger utan att det hjälpt. Bilen går bra i övrigt.
Mekanikern har utifrån felkod gjort rent spridare och hällt i något som rengör(?) i bränsletanken. Han har pratat om och visat någon svart sörja och även pratat om obalans mellan besin och luft. Idag berättade mekanikern att två till bilar kommit in i veckan med liknande problem. Han har börjat fundera över om det är den nya e10 bensinen som ställer till problem. Vad är era tankar om det?
Tack på förhand

notarn
24 november 2021 · 5 Inlägg

Njaa.. tveksam. De flesta bilar är sedan 2011 gjorda för att klara e10 då det bestämdes i EU att det skulle vara lagligt. Din bil är med på listan över bilar som borde klara e10.

Testa en annan mekaniker. Särskilt eftersom han i flera fall verkar skylla lysande motorlampor på e10.

https://www.bilsweden.se › pdfPDF
I VILKA PERSONBILSMODELLER KAN MAN TANKA E10-BENSIN? - BIL Sweden

Senast redigerat av notarn (24 november 2021)

jaka54
24 november 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Har du bytt motorolja! Sörja säger du?!  Sörja kan betyda "oil sludge" vilket betyder att du inte bytt motorolja  vilket medfört att oljan har blivit så varm så att den koksat och kan ha  fastnat på ventilstyrningar/ventilsäten, täppt till olje hål i toppen osv ,vilket får motorn att gå varm och slitas.
Det är därför viktigt att man byter motorolja varje år eller vart 1000-1500mil ...om man vill sin motor väl.

Mossan1
24 november 2021 · 2 827 Inlägg

USA hade E10 före Europa, (drygt 20år!) så en Cheva borde inte ha dom bekymren mer här än där.  Sök i amerikanska forum.

Här kommer i alla fall inte diskussionerna och gissningarna någonstans utan felkoder.
Tyvärr.   Alldeles för diffus felbeskrivning.

Senast redigerat av Mossan1 (24 november 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang