Audi 80 hoppar på låga varvtal

Audi145
16 november 2021 · 57 Inlägg

Har en audi 80 2.0E och den hoppar på låga varvtal. Har bytt tändstift och bränslefilter men den fortsätter att hoppa, nå tips vad som kan vara felet?

Mossan1
17 november 2021 · 2 752 Inlägg

Du beskriver typiska tändningsmissar.
Ryvker vid låga varv, varm motor och belastning är skolexemplet.

Tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor är främst misstänkta och i den rangordningen.

En Audi 80 2.0E har knappast brytarspets och kodning så det kan uteslutas.
Annars är dom näst högst på listan.

Dålig kontakt vid CDI, eller "tändningsmodul" är inte uteslutet, även om det främst visar sig vid fuktigt väder.

Dålig CDI/Tändningsmodul eller tändspole brukar yttra sig på annat vis.

Senast redigerat av Mossan1 (17 november 2021)

Audi145
17 november 2021 · 57 Inlägg

Tack så mycket för svar

Ska börja med o byta tändkablar, få se om de kan vara det felet

Audi145
23 november 2021 · 57 Inlägg

Nu är tändspole, tändstift och tändkablar samt bränslefilter bytt o den rycker/hoppar fortfarande lite, inte lika illa som innan men det är inte helt borta. Så kvar att byta är isf fördelarlock o rotor

jaka54
23 november 2021 · 5 680 Inlägg

Vad menar du med "hoppar"? Menar du att motorn inte går jämnt på tomgång?
Tomgångsvarvet på fem cylinders  motorn ska ligga på 800v/m.
Det är väl insprutning du har?!

Audi145
23 november 2021 · 57 Inlägg

Jo det är insprut jag har, den hoppar/rycker om man kör på låga växlar, 1, 2 o 3 men bara ibland. Ibland går den jämt men ibland rycker den om man t ex står i dragläga i köer osv. Det är en 2.0E motor

jaka54
23 november 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men ligger tomgångsvarvet stabilt på 800v/m???

Audi145
23 november 2021 · 57 Inlägg

Ja det gör den, varvar väldigt bra...min bror hade en audi 80 som hoppade lite, han trodde de kunde vara kopplingen, kan de vara så?

jaka54
24 november 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har inte riktigt begripit vad du menar med "hoppar"!
Menar du att kopplingen slirar/drar ojämnt  lite när du släpper upp kopplingen sakta???

Audi145
24 november 2021 · 57 Inlägg

Ja eller mer rycker då, när man släpper upp kopplingen på låga varvtal så rycker den till. Men idag när jag starta bilen o åkte iväg, växlade upp från 1, 2 o 3 så ryckte den inte alls. Men ibland så rycker den till o specifikt vid köer när man är i dragläget  o släpper kopplingen o kör fram lite, då rycker den o när man byter växel på låga varvtal rycker den

Mossan1
24 november 2021 · 2 752 Inlägg

Menar du verkligen att motorn rycker/misständer?

Eller menar du att kopplingens dragläge är huggande?
I så fall endast när kopplingen slirar. Inte annars.
Det är sannolikt olja/oljekladd på lamellen isf.

Eller, menar du rent av att den liksom "studsar" fram och tillbaka i ett transmissionsglapp. Då inte i kopplingens dragläge, utan när kopplingen är uppe, men motorn på tomgång, och rullar  i "glappet" mellan gas och motorbroms, typ.
Symptom dåliga/brustna motorfästen kan ge.

Cuefa Ain't no place like home...
24 november 2021 · 4 628 Inlägg

2.0E är en 4-cyl med elektronisk insprutning och mekanisk kallstartsventil.
Motorkoden är ABH på dessa.
Det finns ett gäng olika anledningar till att en sån kan rycka.
Vakuumläckage är en stor felkälla på dessa vagnar.

Finns mycket riktigt inga brytarspetsar eller kondingar på dessa, bara hall-givare i fördelaren.
Sen finns det även en knacksensor som ska backa tändningen i händelse av spikningar, dessa har en tendens att tröttna med tiden.

Höll på o brottas med min 80 2.0E bra länge innan jag fick den att gå riktigt bra.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Audi145
24 november 2021 · 57 Inlägg

Ja den hoppar inte i dragläget utan när kag släpper kopplingen studsar den. Innan jag bytte tändstift o tändkablar gjorde den verkligen kaninhopp men nu är der mycket mildare men den studsar fortfarande lite o väldigt drygt när man står i kö o ska köra fram sakta på 1:an o så gör bilen ett ryck. Så när jag har kopplingen nere rycker den ingenting men när jag släpper den kommer rycket o de hände bara på låga varvtal.

Senast redigerat av Audi145 (24 november 2021)

Audi145
24 november 2021 · 57 Inlägg

Ja det verkar vara nåt som är rätt vanligt fel då även min bror hade en audi 80 som ryckte

Senast redigerat av Audi145 (24 november 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang