Företag: Sälja momssmittad företagsbil

Amana-Gaidum
27 november 2021 · 6 Inlägg

Har en fundering kring moms vid köp och försäljning av företagsbil.

Tänkte köpa en momssmittat bil för 100 000 av en bilhandlare. Eftersom den är momsmittat så får jag betala 100 000 kr och kan inte dra av momsen.

När jag sedan ska sälja bilen, behöver jag då lägga på moms igen när jag ska sälja bilen? Eller är det så att jag betalade aldrig moms när företaget köpte bilen och då behöver jag inte lägga på moms på fakturan om jag säljer bilen till handlare?

Senast redigerat av Amana-Gaidum (27 november 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 november 2021 · 14 042 Inlägg

Amana-Gaidum skrev:
Har en fundering kring moms vid köp och försäljning av företagsbil.

Tänkte köpa en momsmittat bil för 100 000 av en bilhandlare. Eftersom den är momsmittat så får jag betala 100 000 kr och kan inte dra av momsen.

När jag sedan ska sälja bilen, behöver jag då lägga på moms igen när jag ska sälja bilen? Eller är det så att jag betalade aldrig moms när företaget köpte bilen och då behöver jag inte lägga på moms på fakturan om jag säljer bilen till handlare?

Vad är "momsmittad"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Amana-Gaidum
27 november 2021 · 6 Inlägg

Missade ett s. Självklart menade jag "momsmittad"

Brådhis * Voff voff *
27 november 2021 · 10 277 Inlägg

Amana-Gaidum skrev:
Missade ett s. Självklart menade jag "momsmittad"

Momssmittad är korrekt så det är inga konstigheter.

Som jag förstått det så är bilen för evigt momssmittad när den väl blivit det, dvs har den en gång blivit det så är den "evigt förlorad" på det viset. smile

Så i ditt fall är ju priset inkl. moms vid köp och kommer så vara även när du säljer om jag inte är helt ute och cyklar här.

Senast redigerat av Brådhis (27 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Amana-Gaidum
27 november 2021 · 6 Inlägg

Vettemannen skrev:

Amana-Gaidum skrev:
Har en fundering kring moms vid köp och försäljning av företagsbil.

Tänkte köpa en momsmittat bil för 100 000 av en bilhandlare. Eftersom den är momsmittat så får jag betala 100 000 kr och kan inte dra av momsen.

När jag sedan ska sälja bilen, behöver jag då lägga på moms igen när jag ska sälja bilen? Eller är det så att jag betalade aldrig moms när företaget köpte bilen och då behöver jag inte lägga på moms på fakturan om jag säljer bilen till handlare?

Vad är "momsmittad"?

/Benny

Brådhis skrev:

Amana-Gaidum skrev:
Missade ett s. Självklart menade jag "momsmittad"

Momssmittad är korrekt så det är inga konstigheter.

Som jag förstått det så är bilen för evigt momssmittad när den väl blivit det, dvs har den en gång blivit det så är den "evigt förlorad" på det viset. smile

Det jag vill veta är hur blir det momsen vid försäljning enligt det jag skriv tidigare vid försäljning?

Brådhis * Voff voff *
27 november 2021 · 10 277 Inlägg

Amana-Gaidum skrev:

Vettemannen skrev:

Amana-Gaidum skrev:
Har en fundering kring moms vid köp och försäljning av företagsbil.

Tänkte köpa en momsmittat bil för 100 000 av en bilhandlare. Eftersom den är momsmittat så får jag betala 100 000 kr och kan inte dra av momsen.

När jag sedan ska sälja bilen, behöver jag då lägga på moms igen när jag ska sälja bilen? Eller är det så att jag betalade aldrig moms när företaget köpte bilen och då behöver jag inte lägga på moms på fakturan om jag säljer bilen till handlare?

Vad är "momsmittad"?

/Benny

Brådhis skrev:

Amana-Gaidum skrev:
Missade ett s. Självklart menade jag "momsmittad"

Momssmittad är korrekt så det är inga konstigheter.

Som jag förstått det så är bilen för evigt momssmittad när den väl blivit det, dvs har den en gång blivit det så är den "evigt förlorad" på det viset. smile

Det jag vill veta är hur blir det momsen vid försäljning enligt det jag skriv tidigare vid försäljning?

Redigerade mitt inlägg här ovanför med lite mer text. Kika igen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Amana-Gaidum
27 november 2021 · 6 Inlägg

Ok så du menar att jag när sedan säljer bilen igen så måste jag ha med moms igen på fakturan?
Då säljer för 100 000 igen så blir det 80 000 + 20 000 (moms). Då får staten in moms 2 ggr?

Senast redigerat av Amana-Gaidum (27 november 2021)

granadadr
27 november 2021 · 7 287 Inlägg

låter som jag skulle köpa en annan bil smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Brådhis * Voff voff *
27 november 2021 · 10 277 Inlägg

Amana-Gaidum skrev:
Ok så du menar att jag när sedan säljer bilen igen så måste jag ha med moms igen på fakturan?
Då säljer för 100 000 igen så blir det 80 000 + 20 000 (moms). Då får staten in moms 2 ggr?

Uttryckte mig lite luddigt ser jag. Men det jag menade var att om du köper en momssmittad bil så får du inte dra momsen när du köper den och du får inte heller ta ut någon moms när du säljer den.

Någon mer får gärna bekräfta eller dementera om jag missförstått något här. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Amana-Gaidum
27 november 2021 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:

Amana-Gaidum skrev:
Ok så du menar att jag när sedan säljer bilen igen så måste jag ha med moms igen på fakturan?
Då säljer för 100 000 igen så blir det 80 000 + 20 000 (moms). Då får staten in moms 2 ggr?

Uttryckte mig lite luddigt ser jag. Men det jag menade var att om du köper en momssmittad bil så får du inte dra momsen när du köper den och du får inte heller ta ut någon moms när du säljer den.

Någon mer får gärna bekräfta eller dementera om jag missförstått något här. smile

Jag är kanske lite otydlig.

Om jag köper en momssmittad bil så köper är det ingen moms på bilen och jag får inte dra av någon moms. Det är Ok.
Det jag är ute efter är om jag har köpa bilen och sen när jag ska sälja bilen. Kan jag då på fakturan sälja bilen för exempel för 100 000 igen. Kan jag då på fakturan skriva 100 000 + 0 kr moms. Eller blir det 80 000 netto + 20 000 kr moms?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2021 · 17 470 Inlägg

Köper du den för 100k så säljer du den för 100k. Moms finns inte på bilen så den ska säljas för 100´000:- och ingen moms ska redovisas på fakturan eftersom den inte existerar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
27 november 2021 · 10 277 Inlägg

Amana-Gaidum skrev:

Brådhis skrev:

Amana-Gaidum skrev:
Ok så du menar att jag när sedan säljer bilen igen så måste jag ha med moms igen på fakturan?
Då säljer för 100 000 igen så blir det 80 000 + 20 000 (moms). Då får staten in moms 2 ggr?

Uttryckte mig lite luddigt ser jag. Men det jag menade var att om du köper en momssmittad bil så får du inte dra momsen när du köper den och du får inte heller ta ut någon moms när du säljer den.

Någon mer får gärna bekräfta eller dementera om jag missförstått något här. smile

Jag är kanske lite otydlig.

Om jag köper en momssmittad bil så köper är det ingen moms på bilen och jag får inte dra av någon moms. Det är Ok.
Det jag är ute efter är om jag har köpa bilen och sen när jag ska sälja bilen. Kan jag då på fakturan sälja bilen för exempel för 100 000 igen. Kan jag då på fakturan skriva 100 000 + 0 kr moms. Eller blir det 80 000 netto + 20 000 kr moms?

Precis. Eftersom moms inte redovisas vid köp ska det inte heller finnas med vid försäljning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Amana-Gaidum
27 november 2021 · 6 Inlägg

Det är väl Ok för företaget att jag inte tar med momsen vid försäljning eftersom då får jag in försäljningen netto sen igen eller hur. Varför säger alla att man ska undvika momssmittad bilar?

Jättesnällt att ni svarar på mina frågor.

___
27 november 2021 · 588 Inlägg

du tappar ju pengar, hade du haft ett företag så hade du köpt den för summa xx och momsat den, nu får du slanta xx + momsen som du inte kommer kunna dra av (om du köper som privatperson). sedan när du ska sälja den får du sälja den utan moms dvs inget företag kommer vilja köpa den av dig, du har "vaskat " momspengarna.

kolla vad liknande bilar ligger i för prisklass, ligger dom kring samma som den du tänkt köpa med moms hade jag inte brytt mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang