Utbildar mig till bilmekaniker!

Heltskadad
2 december 2021 · 28 Inlägg

Tja alla.
Jag håller på och utbildar mig till bilmekaniker i skrivandes stund och går en komvux linje.
Jag vill mer än gärna lära mig så mycket jag kan, kunna läsa och lära mig mer om bilar, vad alla komponenter faktiskt heter och gör.
Just nu har vi snart hållit på i 5 månader, så en del kunskap har jag, men jag vill gärna tex veta vad alla komponenter heter under bilen (Spindelled / Drivaxlar / krängningshämmarstag etc.) och vet vart de sitter.
Kanske med hjälp av bilder / beskrivningar osv.
Youtube vet jag har rätt mycket info om just bilar, men hade vart trevligt och skönt med svenska (Inte för jag inte kan engelska men det sätter sig bättre så.)
Har ni tips eller kan dela med er av bilder / eller kunskap som ni besitter om detta så dela med er gärna, desto mer desto bättre!

Bwonka
2 december 2021 · 236 Inlägg

South main auto och Rainman Ray's repairs på Youtube är kanonbra för att lära sig mer om bilar och generell felsökning. smile

victorimba1
2 december 2021 · 56 Inlägg

Som ovan nämnt gillar jag South main auto på Youtube. Kan också tipsa om kanalerna Schrodingers Box och ScannerDanner som jag lärt mig mycket av. Innehållet är då på engelska men det är mycket bra info kring främst elektroniska komponenter och hur man systematiskt diagnostiserar en bil utifrån fakta.

Heltskadad
2 december 2021 · 28 Inlägg

victorimba1 skrev:
Som ovan nämnt gillar jag South main auto på Youtube. Kan också tipsa om kanalerna Schrodingers Box och ScannerDanner som jag lärt mig mycket av. Innehållet är då på engelska men det är mycket bra info kring främst elektroniska komponenter och hur man systematiskt diagnostiserar en bil utifrån fakta.

Ska kolla in de, låter bra, all kunskap man kan få är bra kunskap!

Heltskadad
2 december 2021 · 28 Inlägg

Bwonka skrev:
South main auto och Rainman Ray's repairs på Youtube är kanonbra för att lära sig mer om bilar och generell felsökning. smile

Ty man ska kolla upp de!

gjutarolle
2 december 2021 · 669 Inlägg

mackans garage på youtube har endel väldetaljerade mekvideos

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 december 2021 · 17 380 Inlägg

Elbilar! det är ju dessa som lanseras på bred front nu! Att veta vad en IPCU, PRA och en OBC osv är gör gott. Även om du kan sikta in dig på just elbilar i utbildningen? Fördelen förutom att du får en sjukt bra ingångslön är att bilarna sällan är så gamla, enkla att meka med.

Jag är HVT till yrket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Heltskadad
3 december 2021 · 28 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Elbilar! det är ju dessa som lanseras på bred front nu! Att veta vad en IPCU, PRA och en OBC osv är gör gott. Även om du kan sikta in dig på just elbilar i utbildningen? Fördelen förutom att du får en sjukt bra ingångslön är att bilarna sällan är så gamla, enkla att meka med.

Jag är HVT till yrket.

HVT? Vad står det för?
Vi har hållit på med ellära men inte rena el och hybridbilar!
Jag kommer nog inte börja med och jobba med El bilar utan bensin / dieselbilar.
Tack för infon! big_smile

torsen
3 december 2021 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag är HVT till yrket.

Vad är det/står det för/betyder det?

Själv är jag ÅL (åklagare med bindestreck mellan åk & lagare).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang