Batteriet töms - hur sannolikt är det att det är ett elfel?

d-b
7 december 2021 · 541 Inlägg

Köpte ett nytt Varta Professional DP AGM LA70 för ett år sedan till en bil jag inte kör så mycket. Det har sedan dess laddats ur tre gånger. Förra vintern efter att bilen stått en månad, i höstas 2/11 följt av att jag tog hem och laddade upp det i ett dygn, och så igår igen - alltså bara en månad efter en fulladdning. Förvisso har jag nog bara kört 10 mil på den månaden och det var ju -10 °C igår när jag skulle starta men ändå? Ska ett nytt batteri inte hålla, även på vintern, i en månad?

Jag dubbelkollar nu varje gång jag går från bilen att inga lampor etc är påslagna. Hur sannolikt är det att något står och tjuvdrar ström när tändningen är avslagen och nyckeln urtagen? Kan man på något sätt mäta detta? Typ ansluta något till batteriet som mäter ev förbrukning när bilen står parkerad? Hur "nära" batteriet sitter egentligen tändningen, dvs hur många strömförbrukare sitter mellan batteri och tändning på en tio år gammal bil?

granadadr
7 december 2021 · 7 289 Inlägg

vad är det för bil? nyare bilar har alltid igång saker som drar el,,  min mondeo klarar sig ca 1 mån en är den död,,   smile så ett råd, koppla in en batteriladdare smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torsen
7 december 2021 · 7 236 Inlägg

d-b skrev:
Köpte ett nytt Varta Professional DP AGM LA70 för ett år sedan till en bil jag inte kör så mycket. Det har sedan dess laddats ur tre gånger. Förra vintern efter att bilen stått en månad, i höstas 2/11 följt av att jag tog hem och laddade upp det i ett dygn, och så igår igen - alltså bara en månad efter en fulladdning. Förvisso har jag nog bara kört 10 mil på den månaden och det var ju -10 °C igår när jag skulle starta men ändå? Ska ett nytt batteri inte hålla, även på vintern, i en månad?

Jag dubbelkollar nu varje gång jag går från bilen att inga lampor etc är påslagna. Hur sannolikt är det att något står och tjuvdrar ström när tändningen är avslagen och nyckeln urtagen? Kan man på något sätt mäta detta? Typ ansluta något till batteriet som mäter ev förbrukning när bilen står parkerad? Hur "nära" batteriet sitter egentligen tändningen, dvs hur många strömförbrukare sitter mellan batteri och tändning på en tio år gammal bil?

Du demonterar minuskabeln från batteriets minuspol och ansluter en multimeter, mellan polen och kabel, och ställer in multimetern på ampére.
Får du nu utslag på multimetern har du en "strömtjuv".
Ryck ut säkring efter säkring tills multimetern visar noll.
Nu har du förmodligen hittat strömtjuven.

Om inte - har du draganordning på bilen?
Kolla i så fall eluttaget så att det inte är "gegga" där, som leder krypström.

För övrigt.
Kontrollmät batteriet över polerna när det är nyladdat.
Bör hålla 12,6 volt. (teoretiskt 12,7 volt).
Starta motorn och låt den gå på tomgång.
Nu bör du få runt 13 - 13,5 volt utslag.
Varva motorn till cirka 1.500 rp/m.
Utslaget ska nu vara mellan 13,7 och 14,5 volt.
Fungerar allt så här långt är det inget fel på batteriladdningssystemet(laddningsregulator och generator).

Dåligt batteri kollar du som följer.
Tänd belysningen och kolla om det lyser normalt.
Försök starta motorn.
Klickar det bara i startmotorn?
Utan att slå av belysningen - kolla om belysningen lyser normalt eller om det lyser svagare.
I det senare fallet - släck belysningen och tänd den åter.
Lyser det nu med full styrka är det någon battericell som är defekt eller en cellförbindning i batteriet som är defekt.
Byt batteri.

Multimeter köper du för några hundralappar hos Biltema eller JULA m fl.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang