Ska det inte gå att starta bilen på gas? Volvo S60 bensin/gas -06

Abbe1234
10 december 2021 · 123 Inlägg

Hej
Jag har en s60 2006 som är gas och bensin. När jag växlar från bensin till gas så stängs motorn av helt. Och jag kan inte starta bilen med gas utan att jag behöver att ändra till bensin igen eller starta med bensin direkt. Kan det var det att bilen behållit gaset lång tid?
Eller vad tycker ni?

Tack på förhand



Redigerade rubriken en aning.

Mvh mod

Mossan1
11 december 2021 · 2 824 Inlägg

Det behövs felkoder här.
CNG-systemet är invecklat och har (tyvärr) väldigt många vanliga felkällor.

Ett tips är att det finns småfirmor som renoverar vissa gasdetaljer, där Volvo bara ska komponentbyta för fullständigt ohemula pengar.  Ocker, rent av.
Stegmotor, gasregulator/kylare osv...

När du har en diagnos kan du googla efter dom firmorna. Södra Sverige någonstans.
Om det inte var nått simpelt fel.

Att du vet 100% att det finns gas förutsätter jag.  Gasmängdmätaren är väl inte den tillförlitligaste....

Senast redigerat av Mossan1 (11 december 2021)

Brådhis * Voff voff *
11 december 2021 · 10 279 Inlägg

Den ska förstås inte stanna när den växlar över, men startar inte dom alltid på bensin och växlar sedan över?

Dvs är det det tomt i bensintanken så står man där... Eller minns jag helt fel nu?

Annars som Mossan1 skrev, är du helt säker på att det verkligen finns gas i den?

Senast redigerat av Brådhis (11 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Abbe1234
11 december 2021 · 123 Inlägg

Brådhis skrev:
Den ska förstås inte stanna när den växlar över, men startar inte dom alltid på bensin och växlar sedan över?

Dvs är det det tomt i bensintanken så står man där... Eller minns jag helt fel nu?

Annars som Mossan1 skrev, är du helt säker på att det verkligen finns gas i den?

Jag är säker att det finns gas i.

Brådhis * Voff voff *
11 december 2021 · 10 279 Inlägg

Abbe1234 skrev:

Brådhis skrev:
Den ska förstås inte stanna när den växlar över, men startar inte dom alltid på bensin och växlar sedan över?

Dvs är det det tomt i bensintanken så står man där... Eller minns jag helt fel nu?

Annars som Mossan1 skrev, är du helt säker på att det verkligen finns gas i den?

Jag är säker att det finns gas i.

Okej, men jag har hursom något minne av att det måste finnas bensin i bilen för att man ska kunna starta. Dvs att den alltid startar på bensin. Men jag kan minnas fel...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang