Att generalisera och döma ut vissa bilar som rostkänsliga anser jag vara fel.
I stället är det var och hur bilen brukats samt sköts som mest påverkar konditionen ur rostsynpunkt.
Som exempel vill jag berätta att jag ägt 4 "småsukkor", och äger fortfarande en Jimny.
Den första Samuraien var en privatimporterad Canvas Top från Tyskland. 3 år gammal och 3.000 mil samt helt rostfri.
Nummer 2 var en svensksåld High Roof som var misskött och relativt rostig
Den tredje Samuraien var en Tin Top som visade sig vara ännu rostigare under skärmbreddare och tröskelbreddare.
Jimnyn, som jag äger sedan snart 2 år tillbaka, är helt rostfri trots att den är 12 år gammal.
Men den levde sina första 10 år i Norrlands inland tillsammans med förste ägaren som klokt nog kostade på extra rostskyddsbehandling när bilen var ny samt en gång senare.
Var och hur bilen är brukad har den största betydelsen ur rostskadesynpunkt.
"Stadsbilar", som körts i saltad miljö kan vara utom hjälp redan efter 5 år.
Sedan finns det felkonstruerade bilar, som Citroen GS(3st) och Ford Focus 1:a generationen(3st) som från fabrik som hade inbyggda rostfällor. Båda generalagenterna var dock tillmötesgående och bytte alla dörrar, skärmar, huv och baklucka kostnadsfritt.
På 3 VW 1996, Golf, Vento och Passat, blommade enkronestora rostbubblor upp mitt på sidorna. VAG godkände det inte som garantiåtgärd, eftersom det inte var genomrostat.
Men det värsta jag råkat ut för var en ny Volvo 245, första B21´an, som efter en månad hade ett otal enkronestora bubblor i lacken på olika ställen. Petade man hål så var det vatten i dem. Volvos inspektörer sade att bilen var vanvårdad och någon garanti därför inte gällde - efter en månad. Men då stämde jag Volvo med hjälp av "M"s advokat. Då blev det annat ljud i skällan. Inför risken att hamna i "MOTOR" så blev det både en ny bil och annan kompensation - bara jag inte fullföljde ärendet med advokaten.
Så vad jag vill ha sagt är att 2 identiska bilar, brukade på olika sätt, kan vara enormt olika ur rostskadesynpunkt.
Den ena väl värd en rostskyddsbehandling - den andra absolut inte.
Som skrevs tidigare i tråden så har dessa plastschok/kåpor under stor inverkan på rostkänsligheten.
Har hos en kompis, som har allbilverkstad, bevittnat vad som kan gömmas mellan plastschoken och chassiet. Allvarlig rost redan efter 3 - 4 på en Citroen C5.