KÖPRÅD - Volvo V70 AWD

BjornCarlsson
12 december 2021 · 182 Inlägg

Hej,

Min syster letar nu efter en ny bil och hon är väldigt sugen på en Volvo V70. Jag har ingen koll på Volvos bilar och hur påltliga deras motorer och XWD är, därav hoppas jag att ni kanske kan ge oss lite tips på vad vi bör undvika när vi letar efter en V70.

Hon letar efter något i den här stilen: https://www.blocket.se/annons/stockholm … gZbZCdoTBE

Bomba med för och nackdelar. XWD eller inte. Något speciell årsmodell som man bör undvika eller kanske köpa? Något specifikt miltal man bör hålla ett extra öga på med servicar och sånt?

Ska vara en bil dem ska kunna nöta en hel del med de kommande åren, så ju lägre mil desto bättre såklart

Tack på förhand smile

Mossan1
13 december 2021 · 2 836 Inlägg

Volvos AWD blev riktigt bra först runt 2013 någonstans. Så där är nog inga problem på en 2016.

Och det är bara VEA motorerna jag hört dåligt om hos senare Volvos.
Jag vet INTE om just denna har VEA-D4'an eller inte.
Det är balansaxlar som börjar låta illa vid vissa varv.  Jättemånga garantiärenden var det, vad jag vet.

Generellt är det väl så att om man inte bor eller ofta färdas där AWD är nödvändigt för att ta sig fram, är den helt onödig och kostar pengar.
Säkerheten i det kan diskuteras, då folk i regel bara kör fortare.  Man märker det inte på samma sätt heller.

Senast redigerat av Mossan1 (13 december 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang