Är denna p-bot verkligen giltig?

d-b
12 december 2021 · 541 Inlägg

Fick en 1100:- p-bot vid Sofia kyrka i Stockholm för några veckor sedan, men skyltningen var fullständigt undermålig. Är denna bot verkligen giltig??

Detta är vägen jag körde in (se Google Maps https://www.google.com/maps/@59.312189, … a=!3m1!1e3)

Rött är vägen jag kom, blå indikerar ungefärlig skyltposition (inkl skyltens vinkel), grönt är infarten från "kringleden" till parkeringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-cf365218ed46083a689954f641255333.jpg

Översikt från vägen, bilden är tagen ungefär där passagerarsätet borde vara om man kört bil. Blå pil pekar på skylten, X visar var jag parkerade. Som synes är skylten i princip osynlig (det var dessutom mörkt när detta hände).

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-ac00999beaa057d4d6cd769ea097a1ce.jpg

En närmare bild av infarten där det röda strecket indikerar hur jag körde. Återigen ser man att man inte ser skylten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-160c5f593b294c1e2865ff7ec4bdda6d.jpg

Så här ser det ut om man kommer från andra hållet - då är det tydligt men det är ett väldigt onaturligt håll att komma från (man måste göra en u-sväng precis vid ankomst för att köra det varvet runt kyrkan)

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-f44e7fa80ed234de18729790618448e2.jpg

Det är alltså fri parkering med p-skiva men jag såg inte skylten, annars hade jag givetvis lagt fram en p-skiva.

Ett videoklipp av hela vägen upp från Skånegatan finns här https://drive.google.com/file/d/1A4uwPW … D6VLg/view (filen är stor så ladda inte denna om du sitter på mobil)

Det var dessutom alltså mörkt när jag kom dit (se videoklippet för hur det såg ut, även om jag förstås hade halvljus).

Fotnot: jag stod där i 1h10m och det är fri parkering i 2h med p-skiva så jag bröt inte mot den andemeningen i den "underliggande" parkeringsregeln.

Brådhis * Voff voff *
12 december 2021 · 10 279 Inlägg

Är det skyltat vid infarten så är det. Du är själv skyldig att förvissa dig om vilka regler som gäller där du parkerar.

Att det är mörkt är ingen ursäkt, du hittade ju uppenbarligen dit så något lyse fanns väl på din bil eller på gatan. big_smile

Senast redigerat av Brådhis (12 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
12 december 2021 · 5 836 Inlägg

Ja, P-boten är giltig. Hade du bara gjort ett litet, litet försök att kolla efter skyltar om vad som gällde för området så hade du hittat den där.

d-b
12 december 2021 · 541 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det skyltat vid infarten så är det. Du är själv skyldig att förvissa dig om vilka regler som gäller där du parkerar.

Att det är mörkt är ingen ursäkt, du hittade ju uppenbarligen dit så något lyse fanns väl på din bil eller på gatan. big_smile

Vad menar du med "infart" - det är inte skyltat vid infarten från Skånegatan?

Området ingår i Stockholms innerstad där det vid tillfället (kvällstid) är gratis att parkera.

d-b
12 december 2021 · 541 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja, P-boten är giltig. Hade du bara gjort ett litet, litet försök att kolla efter skyltar om vad som gällde för området så hade du hittat den där.

Ööh nej?

Brådhis * Voff voff *
12 december 2021 · 10 279 Inlägg

d-b skrev:

Brådhis skrev:
Är det skyltat vid infarten så är det. Du är själv skyldig att förvissa dig om vilka regler som gäller där du parkerar.

Att det är mörkt är ingen ursäkt, du hittade ju uppenbarligen dit så något lyse fanns väl på din bil eller på gatan. big_smile

Vad menar du med "infart" - det är inte skyltat vid infarten från Skånegatan?

Området ingår i Stockholms innerstad där det vid tillfället (kvällstid) är gratis att parkera.

Nej, det ligger inom det området men har ju en egen övervakning (Aimo Park enligt din bild). Det är sannolikt kyrkans område och därmed inte "gatumark". Samma sak gäller på många ställen i stan.

Skylten sitter där du kör in på området som du sedan parkerar på. Det ser du ju tydligt på din bild där du ritat ett rött kryss och en blå pil.

Grejen är att du kan argumentera dig blå om detta, men skylten står där du kör in och gäller därför för det området oavsett vad du tycker.

Om du gäspar när du kör förbi en hastighetsskylt så är den ändå giltig... Samma sak här. Skylten finns där, du missade den, p-bot, klart.

Senast redigerat av Brådhis (12 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MammDiin
12 december 2021 · 2 019 Inlägg

Roligt det här med skyltar.

Körde själv flera gånger in på en väg som jag varje gång var fundersam på vad för hastighetsbegränsning som gällde. Men sen kom jag en gång från andra hållet och svängde in på vägen och då lag man ju märke till hastighetsskylten.

Hur gör man bäst i detta fall då? Stannar bilen på vägen före man svänger in och läser skylten och sen kör in, eller parkerar bilen och går ut på vägen och läser skylten?

d-b
13 december 2021 · 541 Inlägg

Brådhis skrev:

d-b skrev:

Brådhis skrev:
Är det skyltat vid infarten så är det. Du är själv skyldig att förvissa dig om vilka regler som gäller där du parkerar.

Att det är mörkt är ingen ursäkt, du hittade ju uppenbarligen dit så något lyse fanns väl på din bil eller på gatan. big_smile

Vad menar du med "infart" - det är inte skyltat vid infarten från Skånegatan?

Området ingår i Stockholms innerstad där det vid tillfället (kvällstid) är gratis att parkera.

Nej, det ligger inom det området men har ju en egen övervakning (Aimo Park enligt din bild). Det är sannolikt kyrkans område och därmed inte "gatumark". Samma sak gäller på många ställen i stan.

Skylten sitter där du kör in på området som du sedan parkerar på. Det ser du ju tydligt på din bild där du ritat ett rött kryss och en blå pil.

Grejen är att du kan argumentera dig blå om detta, men skylten står där du kör in och gäller därför för det området oavsett vad du tycker.

Om du gäspar när du kör förbi en hastighetsskylt så är den ändå giltig... Samma sak här. Skylten finns där, du missade den, p-bot, klart.

Jag vågar slå vad om att det finns allmänna bestämmelser om att skyltar ska vara synliga eller något sådant. Skylten sitter parallellt med körriktningen (har du noterat detta?) och man passerar den inte så den går inte att se, i synnerhet inte när det är mörkt (skyltar görs i högreflekterande material av en anledning - men om den sidan inte visas så spelar det ingen roll hur mycket ytan reflekterar).

it_mutt Avstängd
13 december 2021 · 10 388 Inlägg

Hade du kört in "rätt" hade du sett skylten. I både dina fall där du markerar ut färdväg visar du att du kör in på "vänster sida" på den lilla infarten som finns till parkeringen. Vi kör på höger sida, skylten sitter därför på höger sida på "infarten". Vilket är ganska normalt förekommande.

Givetvis ska skylten sitta parallellt med vägen som går utanför parkeringsplatsen, hur skulle den annars sitta? Parallellt med "infarten" så att man inte ser vad som står på den utifrån vägen?
Det där är en fullkomligt normal placering.


Och ja, det finns givetvis undantag för när skyltar sitter parallellt med vägen.

Du har fått svar på din fråga; boten är giltig. Lev med det. Det är inte svårare än så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
d-b
13 december 2021 · 541 Inlägg

it_mutt skrev:
Hade du kört in "rätt" hade du sett skylten. I både dina fall där du markerar ut färdväg visar du att du kör in på "vänster sida" på den lilla infarten som finns till parkeringen. Vi kör på höger sida, skylten sitter därför på höger sida på "infarten". Vilket är ganska normalt förekommande.

Givetvis ska skylten sitta parallellt med vägen som går utanför parkeringsplatsen, hur skulle den annars sitta? Parallellt med "infarten" så att man inte ser vad som står på den utifrån vägen?
Det där är en fullkomligt normal placering.


Och ja, det finns givetvis undantag för när skyltar sitter parallellt med vägen.

Du har fått svar på din fråga; boten är giltig. Lev med det. Det är inte svårare än så.

Infarten är såpass smal att den inte tillåter möte. Sedan kanske man kan köra någon meter mer eller mindre "vänstertrafik", och en körkortsinspektör skulle kanske ha synpunkter på detta på en uppkörning, men skyltning och liknande bör ju ta hänsyn till hur man kör i praktiken och inte vara konstruerad för att sätta dit folk.

Den kunde varit vriden 45 ° så hade man sett den både utifrån och från det typiska sättet man kör på platsen.

Bäst vore förstås om noll-avtal förbjöds så skulle fastighetsägaren kunna påverka utfärdade böter själv och p-bolaget inte ha incitament att försöka sätta dit folk. Som sagt, det är fri parkering på platsen.

Brådhis * Voff voff *
13 december 2021 · 10 279 Inlägg

d-b skrev:

Brådhis skrev:

d-b skrev:

Vad menar du med "infart" - det är inte skyltat vid infarten från Skånegatan?

Området ingår i Stockholms innerstad där det vid tillfället (kvällstid) är gratis att parkera.

Nej, det ligger inom det området men har ju en egen övervakning (Aimo Park enligt din bild). Det är sannolikt kyrkans område och därmed inte "gatumark". Samma sak gäller på många ställen i stan.

Skylten sitter där du kör in på området som du sedan parkerar på. Det ser du ju tydligt på din bild där du ritat ett rött kryss och en blå pil.

Grejen är att du kan argumentera dig blå om detta, men skylten står där du kör in och gäller därför för det området oavsett vad du tycker.

Om du gäspar när du kör förbi en hastighetsskylt så är den ändå giltig... Samma sak här. Skylten finns där, du missade den, p-bot, klart.

Jag vågar slå vad om att det finns allmänna bestämmelser om att skyltar ska vara synliga eller något sådant. Skylten sitter parallellt med körriktningen (har du noterat detta?) och man passerar den inte så den går inte att se, i synnerhet inte när det är mörkt (skyltar görs i högreflekterande material av en anledning - men om den sidan inte visas så spelar det ingen roll hur mycket ytan reflekterar).

Skylten sitter vid infarten, på höger sida, som den alltid gör vid parkeringar. Även om du ser den bakifrån efter att du parkerat bör du kunna lista ut att det är en skylt med info om parkering, i synnerhet eftersom du rimligen borde letat efter den. Marken runt kyrkan är sannolikt klassad som tomtmark och inte gatumark och då är det ingen direkt skräll att det är andra regler än ute på gatan, i synnerhet inte inne i Sthlms innerstad.

Dessutom, det åligger dig som förare att kontrollera vad som gäller och på ett eller annat sätt hade du ju redan listat ut att det var fri parkering på platsen och hur du gjorde det utan att titta på skylten är för mig en gåta. För gratis P inne i Sthlm är ovanligt nuförtiden...

Kollar man sedan igen på din bild med pilen och krysset så ser man att man från den vinkeln ser skylten i nästan exakt 90 grader. Om du då fortsätter köra framåt och svänger in (körandes högertrafik, dvs till höger på körbanan) så kommer du se skylten i klart mindre än 90 graders vinkel och bör således sett den.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang