Nissan Primastar, kopplingspedal slutat fungera.

Beppe34
7 december 2021 · 5 Inlägg

Nissan primastar -14.

Nu ikväll när jag ska starta bilen så trycker jag ned kopplingen och den går ner i golvet helt utan motstånd och stannar där.

Jag kan dra upp den och trycka ned den igen utan att den kopplar ur själva kopplingen.

Det är minus 18 grader ute ifall det spelar någon roll.

Har någon råkat ut för detta någon gång?
Hur felsöker man detta på bästa sätt?

Går det att "crossväxla" (slänga i växlar utan att koppla)  bilen och köra den till verkstaden eller förstör man ännu mer saker då?

Gjorde en video som visar hur pedalen beter sig.
https://youtu.be/pu5H_FKhJYE

Tipps mottages gärna!

mvh
/beppe

jaka54
8 december 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är antagligen packningen i kopplingscylindern som gett upp! Sånt kan påverkas av kylan!
Antagligen har du som jag på min Audi 100 gemensam vätska (Bromsvätska) till både koppling och broms. Har du inte bytt bromsvätska med jämna mellanrum (vartannat år ungefär) så ansamlas fukt/vatten i vätskan då den är hygroskopiskt (drar åt sig vatten) vilket får till följd att saker rostar eller påverkas på annat sätt i negativ riktning( ex isbildning vid sträng kyla).
I ditt fall är det antingen slavcylindern eller troligen huvudcylindern till kopplingen som måste bytas.
Och bilen kan inte köras!

Beppe34
10 december 2021 · 5 Inlägg

Tackar för svar.
Verkstaden hade ingen tid förrän tisdag nästa vecka - så jag har några dagar på mig att undersöka detta själv.

Finns det något sätt att detektera vilken av hydraul-cylindrarna som felar?

Jag ser ju att cylindern vid pedalen åtminstone rör på sig - men ifall det har någon "effekt" i ledningen vet jag inte.

Utmarks-Loke
10 december 2021 · 5 813 Inlägg

Om det är kladdigt av hydraulolja nere vid pedalerna är det nog huvudcylindern, som brukar sitta inne i bilen ovanför pedalen. Inte alltid de läcker när de går sönder, men ofta. Men det är nog lite vanligare att slavcylindern som sitter ute vid kopplingen ger sig. På vissa bilar sitter den inne vid lamellerna så man måste plocka ner hela växellådan för att byta, på andra sitter den på utsidan och kanske till och med lätt åtkomlig så man kan göra det på tio minuter.

Utmarks-Loke
10 december 2021 · 5 813 Inlägg

Googlade lite och slavcylindern verkar vara ihopbyggd med urtrampningslagret på Nissan Primastar. Det vill säga att själva delen kostar 3-400kr, men man måste plocka ner hela växellådan som i arbetskostnad kanske bli 5000kr och uppåt. Och när växellådan ändå är nere kanske man vill passa på att byta koppling vilket bli någon tusenlapp till. Hoppas det är huvudcylindern.

Beppe34
13 december 2021 · 5 Inlägg

Tackar för alla svar!

Åker med den till verkstaden ikväll och dom skulle kika på den i morgon.

Är det cylindern vid pedalen så sa jag åt dom att bara byta den, men är det den vid växellådan så bad jag om ett kopplingsbyte också när dom ändå är där och joxar.

Den har gått 28 tusen mil så ett kopplingsbyte nu är ju inte helt bortkastat ändå!

Blir spännande att höra domen smile

Utmarks-Loke
16 december 2021 · 5 813 Inlägg

Så, hur gick det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang