Mitsubishi carisma som inte vill starta och gå ordentligt.

Fenix82
17 december 2021 · 3 Inlägg

Införskaffade en Carisma för ett litet tag sen, körde hem den från värmland till norrbotten utan problem sånär som på att motorlampan tändes två ggr, detta nollställdes via urkoppling av batteriet.

Efter jag kommit hem och ställt den på parkeringen över natten så dagen efter när jag gick ut för att starta den så gick den igång utan omsvep, gick i kanske 90 sekunder sen dog den och vägrade sen att starta.
Har testat för isproppar(bor ju i norrbotten liksom) i tanken genom att hälla i rödsprit, ingen effekt.
Lämnade in den till en polare som e mekaniker för felsökning, han etablerade att säkringen till bränslepumpen gick varje gång bilen skulle startas, han bytte säkringen till en 30A (20A original) varav bilen startade, men gick på max två cylindrar och stannade efter ett tag.

Tändspolarna verkar vara korroderade men han ansåg inte det skulle kunna orsaka detta fel.
Han skulle kolla jordflätorna då det var en grej som skulle kunna va felet.
Vid felsökning av koder dök endast airbagfel upp (ingen lampa på instrumentpanelen lyser dock)
Han skulle också testa byta tändspolarna mellan stiften för att se ifall spolarna e döda.
Sen skulle han även ringa till Mitsubishi direkt och kolla med de ifall de vet vad som kan va fel, men jag tänkte jag skulle kolla med er här ifall nån känner igen detta problem och vad det kan vara, tänkte arbeta på två fronter liksom.

Är det någon mer info som behövs så fråga gärna, jag svarar efter bästa förmåga.

BILINFO:

Modell
Mitsubishi Carisma Sedan

Följande info om motorn, vet inte om det hjälper men jag tänkte jag skulle vara så utförlig som möjligt.
Motorvolym
1 834 cc / 1.8 l
Cylinderdiameter
81 mm
Slaglängd
89 mm
Kompressionsförhållande
11,6 :1
Motorkonfiguration
Radmotor
Synkronisering
Kamrem
Motorkod
4G93

• Årsmodell: 2000
• Miltal: 16,5K
• Modifikationer på bilen
Nej!

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Något systematik i felet har ej kunnat etableras

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Felkoder som dykt upp är enbart att den indikerade fel på airbag systemet(ingen lampa lyser på instrumentpanelen dock)

polish a turd, it´s still a turd
uhlin
17 december 2021 · 2 834 Inlägg

Går bensinpumpen i tanken? Eftersom säkringen har gått skulle jag gissa på bensinpumpen fältar eller går oerhört tungt.

Pumpen orkar nog inte pumpa tillräckligt med bränsle och därför gick den på två burkar för att sen stanna.

Vad för mekaniker har du. En som kan, eller tror han kan?

xXSammy
17 december 2021 · 6 569 Inlägg

uhlin skrev:
Vad för mekaniker har du. En som kan, eller tror han kan?

En som kan monterar inte starkare säkring än vad som ska användas

TS:
Att säkringen går sönder är antingen för att pumpen är trasig eller kortslutning i ledningsstammen
Då motorlampan har lyst så fanns det felkoder, att bara radera utan att ens kolla kan dölja fler fel

Senast redigerat av xXSammy (17 december 2021)

De/Dem
uhlin
17 december 2021 · 2 834 Inlägg

xXSammy skrev:

uhlin skrev:
Vad för mekaniker har du. En som kan, eller tror han kan?

En som kan monterar inte starkare säkring än vad som ska användas

TS:
Att säkringen går sönder är antingen för att pumpen är trasig eller kortslutning i ledningsstammen
Då motorlampan har lyst så fanns det felkoder, att bara radera utan att ens kolla kan dölja fler fel

Håller med till fullo om att en som är mekaniker sätter inte dit säkringar som är starkare, lite så jag menade. Går den säkringen slutar det väl med spik till sist.

Utmarks-Loke
17 december 2021 · 5 833 Inlägg

Det är egentligen ganska lustigt att inte slås av tanken att det kanske är bensinpumpen det är fel på, när den inte längre går med sin vanliga storlek på säkring. Nej, det är nog tändstiften som är dåliga då.

Fenix82
18 december 2021 · 3 Inlägg

uhlin skrev:
Går bensinpumpen i tanken? Eftersom säkringen har gått skulle jag gissa på bensinpumpen fältar eller går oerhört tungt.

Pumpen orkar nog inte pumpa tillräckligt med bränsle och därför gick den på två burkar för att sen stanna.

Vad för mekaniker har du. En som kan, eller tror han kan?

Fältar? Aldrig hört talas om det, men ska säga till min mekaniker gällande att den kan gå tungt får vi se vad han säger.
den är inlämnad på en krediterad verkstad så jag förutsätter att han kan.

Senast redigerat av Fenix82 (18 december 2021)

polish a turd, it´s still a turd
husseman
18 december 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, fältar brukar man säga när roterande delen kommer för nära statiska delen. Men denna bil behöver en ny pump o byt bränslefilter oxå.
Lycka till . mvh/husse

Fenix82
18 december 2021 · 3 Inlägg

xXSammy skrev:

uhlin skrev:
Vad för mekaniker har du. En som kan, eller tror han kan?

En som kan monterar inte starkare säkring än vad som ska användas

TS:
Att säkringen går sönder är antingen för att pumpen är trasig eller kortslutning i ledningsstammen
Då motorlampan har lyst så fanns det felkoder, att bara radera utan att ens kolla kan dölja fler fel

Jag var med då fel koderna blev kontrollerade, den enda kod som dök upp var airbag fel, men, motor lampan lyste inte då så, det kan ju va så att det finns fel som inte dök upp då.
Ja absolut att det inte ska sitta starkare säkring än det sitter från fabrik. Antar att han ville kolla om den ens gick att starta över huvud taget.

polish a turd, it´s still a turd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang