B230A magnetventil/idle solenoid funderingar och glödtändning

Fogge12
3 november 2021 · 4 Inlägg

Hej! Inte hittat nån tråd om detta så täntke att det är lika bra att få svar på detta.

Jag har lite frågor kring Magnetventilen/solenoiden som sitter på insuget på min B230A med en Pierburg 175CDUS. Även hört namnet "Idle solenoid" för den. Vad gör den? Vad jag har förstått ska den få 12v ström vid tändningsläge 2 eller 3(?) för o lyfta den lilla pinnen den skickar in och ut när den har ström respektive inte (Rätta mig om jag är helt ute o cyklar). Kan även säga att solenoiden fungerar då den klickar vid 12v matning.

Jag har lagt till bilder på min profiler under ett album som heter "Idle solenoid bilder" o där ser ni att en kabel förgrenar sig från magnetventilen och går in i det så kallade "Starter Valve" art. 1389389 och den andra kabeln går direkt från under insuget och in i denna "Starter Valve" där även insuget ansluter. Dessa kablar om man följer de nedför insuget så ansluter de sig till en större kabelstam.
Det jag även undrar är vad för ström ska dessa två kablar ha och vad gör de ens i denna "Starter Valve"? ska den blå som grenar på magnetventilen ha 12v vid tändningsläge 2 o 3 och den svarta är jord eller vad är det för kabel?

Kan även säga att den ej har tomgång vid kallstart, är det något denna magnetventil reglerar med denna "starter valve" eller har det andra grunder? När motorn har kommit upp i lite temperatur har den inga som helst problem med tomgången.
Ska försöka få ordning på denna kabeldragning och motorn vid kallstarter.
Förgasaren fick nytt membran och några packningar för ett tag sedan och den går bra när den är varm. Så det är inte dåligt membran eller någonting sådant.
Den glödtänder/eftertänder även halleluja efter en stunds körning, antar att det har med denna solenoid o göra? Tändningen står rätt, stiften är bra.

Förklara gärna detta virrvarr för mig.
Hälsningar

Länkar till bilderna;
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2874178
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2874177
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2874176

Mossan1
4 november 2021 · 2 827 Inlägg

På dom första med den solenioidvetilen (Zenith Stromberg förgasare) var uppgiften att vädra ur insuget från bränsleångor.
Så det inte blev ånglås.
Om jag minns rätt.

Utan ström är ventilen öppen och du har rejäl vakuumläcka. Då går dom inte på tomgång.

Med reservation för att jag minns fel och att det kan vara annorlunda med Pierburg.

Senast redigerat av Mossan1 (4 november 2021)

Fogge12
5 november 2021 · 4 Inlägg

Tack! Låter rimligt.
Återkommer hur det blir.
Dumpa gärna tankar om nån mer har nått!

Skitungen
7 november 2021 · 199 Inlägg

Hej, enligt kopplingsschema till Volvo 240 så ska "magnetventil förgasare" & "varmstartventil" få 12v vid andra och tredje hacket på tändlåset. (körläge och startläge)

Fogge12
21 december 2021 · 4 Inlägg

Hej! Fick ordning på den men det var någon månad sen.
Den kan hålla tomgång nu vid kallstart utan problem. Jag tjuva bara 12v matning till den så den slog på vid tändning respektive av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang