B230A dålig kallstart och hög tomgång

Fogge12
22 december 2021 · 4 Inlägg

Hej! Vänder mig till er då jag kollat runt men ej riktigt hittat svar.
Volvo 740 med B230A (Pierburg 175 CDUS) 

Vid kallstarter kan det ta någon minut för den att ens börja vilja gå igång, vad kan vara felet? Membranet är helt.
Relativt nya tändstift och tändkablar. Kan det vara dags för resterande tänddelar att bli utbytta?

En till fråga; när motorn blivit varm ligger tomgången på ca 1500, har redan prövat med startgas överallt på insug o förgasare så jag vet inte. Kan det vara häng i förgasaren med gasspjället? Choken ligger ej i.
Kan säga att jag nyligen fick ordning på tomgångssolenoiden så det kan vara så att tidigare ägare ställt tomgången på spjället, o då undrar jag vad betyder det? Hur gör man.
Kollade om tomgångsskruven breevid solenoiden på insuget satt kvar o det gjorde den, spruta startgas runt den också men det ändrade inget. Vet att det sitter en O-ring på den. Den kanske har torkat ihop. Ska kolla det.

Steff240
23 december 2021 · 1 016 Inlägg

Om tidigare ägaren ställt tomgången på spjället så betyder det förmodligen att gaspjället inte stänger ordentligt. Det förklarar isåfall den höga tomgången, det blir som att gaspedalen är lite nertryckt kan man säga.

Det var längesen jag pillade med sån förgasare men antagligen har han bara spännt upp gasvajern litegrann, testa att slacka vajern en smula framme vid förgasaren och se om det blir bättre.

Om det hjälper mot startproblemet är osäkert, men ett problem i taget wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang