7708
Sök

Vad kan det kosta efter dagens 2or på besiktningen?

3 Inlägg
27 december 2021
Trådstartare
1.Axellagring bak vänster glapp
2 Bromsrör bak vänster läckage....ingen lampa lyste när jag åkte till besiktningen men när de gjorde bromstest gick det läckage och det blev inte körförbud utan domen, direkt till verkstad och då lyste utropstecknet och bromsverkan var liten
3 bromsslang fram höger skadad
4 bromsrör bak höger rostskadat

Lämnade bil o nyckel utanför verkstaden idag och väntar såklart att de ska komma tillbaka från julledigheten men är det någon insatt som kan ana om detta är lönt att laga till vike kostnad eller det är skroten?!  Delarna är väl inte så dyra men det arbetet med allt kostar såklart...Forden är en JAS Fiesta 2001, går för vrigt bra men såklart lite rost också...

Stort tack för ev hjälp mvh GammelForden, ny på forumet

6 256 Inlägg
27 december 2021
Tror du kommer klara dig under 5000kr i alla fall, det borde inte gå speciellt många timmar på att fixa det där. Men det är bara en gissning...

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
27 december 2021
bromsarna kostar nog inte flera miljoner att laga det är frågan vad bakaxellagringen kostar..  tror det är där kostnaden kommer.  bromsgrejerna lagar man själv i garaget för några hundra..  men på en verkstad drar det ju alltid iväg.

sen vet du alltid vad du har men du vet aldrig vad du får.  så du vet hur din bil är i skick nu. men du vet aldrig hur lurad du blir på att köpa en beg.. som t.o.m kan vara sämre skick än den du har nu. och kosta mer att laga..   om du nu inte köper en väldigt väldigt ny bil
Senast redigerat av Growe (27 december 2021)

Kör fort så hinner inget hända...

6 256 Inlägg
27 december 2021
Grejen med bromsarna är att man kanske vill passa på att byta bromsvätska när man ändå måste lufta allting, och så kanske det är fler bromsrör som börjar bli dåliga... Var skall man stoppa?

Forummoderator
18 356 Inlägg
27 december 2021
Går delvis på Growes linje här: Nya rör kostar inte mycket om nu inte nipplar börjar gå sönder vid demontering. Det vet man inte... Axellagring? Ja, där ligger pengarna. En sådan bil får man för 10´000:- och skulle rep gå över 5´000:- rekommenderas det inte att laga den utan sälja den som den är för 3-4k och köpa annan bil.

För 10-12 lappar kan man hitta en likvärdig Yaris som säkert rullar ett gäng år till...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
27 december 2021
Trådstartare
Stort tack till era svar så snabbt! Det var ändå lite lugnade, så sant det där med att behöva köpa "ny" begagnad när man vet vad man har o vem man köpt av, dvs är ändå beredd att lägga en viss slant, har ägt den sedan våren-18, har gått 16 000 mil nu./ jag har gjort långkörningarna med den..kamremsbyte ej gjort...mvh

Forummoderator
18 356 Inlägg
27 december 2021
GammelForden skrev:
Stort tack till era svar så snabbt! Det var ändå lite lugnade, så sant det där med att behöva köpa "ny" begagnad när man vet vad man har o vem man köpt av, dvs är ändå beredd att lägga en viss slant, har ägt den sedan våren-18, har gått 16 000 mil nu./ jag har gjort långkörningarna med den..kamremsbyte ej gjort...mvh

Hm. Det är tiden eller milen som äter upp kamrem. Kolla hur din bil ligger till där. Kamremshaveri rekommenderas inte.

>Den verkar ha kedja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 910 Inlägg
27 december 2021
Hybrid_ skrev:
GammelForden skrev:

Hm. Det är tiden eller milen som äter upp kamrem. Kolla hur din bil ligger till där. Kamremshaveri rekommenderas inte.

det beror ju på om du gillar att gå eller ej smile

3 863 Inlägg
28 december 2021
Det är sällan fel ekonomiskt att laga sin bil, även om rep motsvarar värdet på billigare bilar.  Dom är billiga av en anledning liksom.  Byta till en annan med okänt skick är lotto på riktigt.

Det är om den är kass på flera vis det inte lönar sig, men seriösa verkstäder brukar uppmärksamma ägaren på det.

Bromsarna är inga kollosala summor ens om det drar med sig mer bomsrör.
Skarvning av rören är tillåtet numera och fungerar ypperligt

Bakaxellagring är omöjligt för.mog att svara på, då jag inte vet hur/var den sitter på den bilen.  Kan vara 1.5h arbete eller över 6h arbete för alltihopa.
Kanske en 4-hjulinställning blir nödvändig också, beroende på hur bakvagnsdesignen är.

14 910 Inlägg
28 december 2021
Mossan1 skrev:
Det är sällan fel ekonomiskt att laga sin bil, även om rep motsvarar värdet på billigare bilar.  Dom är billiga av en anledning liksom.  Byta till en annan med okänt skick är lotto på riktigt.

Det är om den är kass på flera vis det inte lönar sig, men seriösa verkstäder brukar uppmärksamma ägaren på det.

Bromsarna är inga kollosala summor ens om det drar med sig mer bomsrör.
Skarvning av rören är tillåtet numera och fungerar ypperligt

Bakaxellagring är omöjligt för.mog att svara på, då jag inte vet hur/var den sitter på den bilen.  Kan vara 1.5h arbete eller över 6h arbete för alltihopa.
Kanske en 4-hjulinställning blir nödvändig också, beroende på hur bakvagnsdesignen är.

jag älskar biltemas skarver..   har aldrig misslyckas med dom..    trampade sönder ett rör efter bes på en bil och där röret gick hål så kapade jag bara bort och monterade en sån skarv och det blev kanonbra.   väldigt lätta att montera dessutom framför allt när det är stålrör som inte går direkt att kona om utan normalt måste bytas helt. 

det som kan ställa till det med bromsrörs byten är nipplarna   på ok och hjulcyl.  men är man duktig går dom oftast att få loss..

sen håller jag med till 200% att man alltid vet vad man har men aldrig vad man får.

så att  lägga ner samma pengar mot en motsvarande bil är inte alltid en dålig ide för att risken idag att du blir lurad på en beg bil är extremt hög.   man får gå igenom många säljare innan man hittar någon som är nått att lita på. 

lagringen antar jag är främre bussningen på bakaxeln och en sån kan ju verkligen vara hur lätt och hur svår som helst att byta..

3 Inlägg
28 december 2021
Trådstartare
Tack än en gång för engagemang!
Köpte bilen f 9500:- och då var det kaffe i köket hos farbror som skulle sluta köra och sonen o jag fixade papper osv. Min förra Ford köptes av en bekant vars mor slutat köra dvs jag har haft tur med mina bilar.
Kan inte mecka med bilen själv men har en verkstad jag återkommit till och som servat där vi haft dialog om vad som är lönt tidigare. När min förra Ford bogserades till verkstaden ringde de mig och sa helt enkelt -: Alltså, vi tycker du ska skrota den bilen...
Just nu verkar det som att de har tagit lite jullov eftersom jag inte hört något från dem under denna fm, har lämnat bil o nyckel utanför som man kan göra där eftersom besiktningen sa rakt till verkstad....Har kikat på ny begagnad Ford o hade velat ta ett beslut så fort som möjligt men jag måste nog bara stilla mig o vänta på vad verkstaden/ anslutna t Autoexperten säger...

14 910 Inlägg
28 december 2021
GammelForden skrev:
Tack än en gång för engagemang!
Köpte bilen f 9500:- och då var det kaffe i köket hos farbror som skulle sluta köra och sonen o jag fixade papper osv. Min förra Ford köptes av en bekant vars mor slutat köra dvs jag har haft tur med mina bilar.
Kan inte mecka med bilen själv men har en verkstad jag återkommit till och som servat där vi haft dialog om vad som är lönt tidigare. När min förra Ford bogserades till verkstaden ringde de mig och sa helt enkelt -: Alltså, vi tycker du ska skrota den bilen...
Just nu verkar det som att de har tagit lite jullov eftersom jag inte hört något från dem under denna fm, har lämnat bil o nyckel utanför som man kan göra där eftersom besiktningen sa rakt till verkstad....Har kikat på ny begagnad Ford o hade velat ta ett beslut så fort som möjligt men jag måste nog bara stilla mig o vänta på vad verkstaden/ anslutna t Autoexperten säger...

skönt när man hittar dom där rätta personerna att köpa bilar av...   

känns lite som när jag köpte min Polo 6r.    tjejens farbror satte ut annonsen i sitt namn och bjöd in oss i sitt hem visade bilen och lät oss provköra. när affären var bestämd så möttes vi hos ägaren skrev papper betalade bilen osv.     letade väldigt länge efter rätt bil..  alltså där man riskerde att inte bli blåst.   för mig var det ju rätt mycket pengar 60k cash.  så ville inte göra någon förhastad affär heller. 

fortfarande kanon nöjd med bilen. 

tycker du ska dra gränsen när du kan köpa en nyare och finare bil för pengarna som det kostar att reparera.. 

sen är dessa fel inga fel som gör bilen totalt värdelös att ha kvar.  det är små fel.  men blir lätt dyrt när man inte skruvar själv..   för mig hade det där handlat om max 1000kr i delar att fixa.  men lägger man sen till arbetstid och även att dom inte beställer delar online så drar ju priset iväg fort.
derför är gamla bilar oftast ingen bra affär för folk som inte kan skruva själv

Sök