Nyårssmäll väntar ägare av dieselbilar

torpis Forummoderator
3 januari 2022 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:
När det kommer snabbladdningsstationer och priserna på bilar blir överkomliga för en normal lön, då tror jag på elbilen.
Det kommer garanterat, men tar nog 5 - 10 år till?

Det är ju ganska enkelt att ta sitt eget use case och spalta upp det i Excel. Ofta är det ju inte siffror som styr utan eget tyckande och tänkande. Tänker du att det tar 5-10år så kommer det ju göra det för dig. Jag tänker annorlunda.

Som någon sa om solceller att det är bra med högt elpris för då räknar man hem solcellerna mycket snabbare. Haha, så även om elbilar och laddare står still så kommer dom ju bli relativt billigare i alla fall om nu priset på flytande drivmedel fortsätter stiga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
amazinjoey
3 januari 2022 · 1 139 Inlägg

candyweiss skrev:
När det kommer snabbladdningsstationer och priserna på bilar blir överkomliga för en normal lön, då tror jag på elbilen.
Det kommer garanterat, men tar nog 5 - 10 år till?

Fast vad räknar du som normal lön?  Medianlönen är  32 400 och snittlönen i Sverige är runt 36 100kr innan skatt
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbet … i-sverige/

Man kan i dagsläget få en begagnad elbil för rätt bra pris.
Även nya el bilar som MG ZS är billigare i leasing än att köra begagnat.... Tex MG privatleasing låg på 1990kr å då kunde man få 1500 mil och luxury paketet  att ingå utan problem

Senast redigerat av amazinjoey (3 januari 2022)

candyweiss
3 januari 2022 · 875 Inlägg

Finns tyvärr inga begagnade elbilar i min prisklass som jag skulle vilja ha. Räckvidden är till att börja med åt helsike för dålig.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
clabbe14
3 januari 2022 · 76 Inlägg

Är inte ute efter att låsa, men med tanke på rubriken så tycks tråden nu handla om något helt annat.
Tyvärr inte särskilt ovanligt på Garaget...
/Hälsningar Claes

Low
3 januari 2022 · 3 306 Inlägg

Att man ska byta boende för det inte finns laddplatser på parkeringen så är man väldigt långt ute och cyklar. Idag är det sjuka köer på hyreshus flytta själv nyligen och det tog 5 år att spara poäng för komma till ett vettigt område. Alla bolag häromrking har 2-5års köer, parkeringen platser är inget man garanterat får. Som tur fanns det lediga när man flytta hit. Garage plats har flera års kö.
Att få ett el-uttag till motorvärmare är bara en dröm.

Att kraftigt höja bränslepriser hjälper inte direkt, man kör varken mer eller mindre.

Skulle jag skaffa en elbil idag så skulle man behöva ladda någon annanstans vilket inte är något problem, brukar tanka bilen när man ändå har vägarna förbi när man handlar osv. Att behöva betala för en dyr P plats med en laddplats när man behöver "Tanka" varannan vecka är inget jag är ens intresserad av. Jag  köper oftas bilar som är 10-20år gamla för 25-50k, lär dröja innan det finns lagom stor kombi bil för den pengen.

Kan man fylla upp en el-bil på 15-20min så ser jag inga problem alls, även om det tar bara idag under 5 minuter att tanka bränsle.


Men att ha höga bränslekostnader hjälper inte, sätt ett slut datum för tillverka bilar med förbränningsmotorn ( vilket man gjort ) och låt folk brukar sina bilar så sker ett skifte naturligt. Om de nu blir så mycket bättre för miljön...

candyweiss
3 januari 2022 · 875 Inlägg

clabbe14 skrev:
Är inte ute efter att låsa, men med tanke på rubriken så tycks tråden nu handla om något helt annat.
Tyvärr inte särskilt ovanligt på Garaget...
/Hälsningar Claes

Har du någonsin varit med om på något forum oavsett vilket forum att en tråd bara handlar om ett ämne/en fråga?
Så är det väl alltid att man kommer in på något annat eller följdfrågor? Jävligt tråkigt skulle det vara annars, enligt mig.

Ändra: Kan lova dig att det är inte enbart på gorg som det är så, utan alla forum som jag besöker i varje fall.
Även när jag diskuterar muntligt med någon enskild eller i grupp, jäkligt enformigt annars big_smile

Senast redigerat av candyweiss (3 januari 2022)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2022 · 13 732 Inlägg

candyweiss skrev:

clabbe14 skrev:
Är inte ute efter att låsa, men med tanke på rubriken så tycks tråden nu handla om något helt annat.
Tyvärr inte särskilt ovanligt på Garaget...
/Hälsningar Claes

Har du någonsin varit med om på något forum oavsett vilket forum att en tråd bara handlar om ett ämne/en fråga?
Så är det väl alltid att man kommer in på något annat eller följdfrågor? Jävligt tråkigt skulle det vara annars, enligt mig.

så länge folk använder skaplgt god ton är det ju mer intresant när det spårar ur lite.   det är så det ska vara..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2022 · 17 457 Inlägg

Vår lokala ST1 har dieselpris på 18,82. Flera ST1 verkar ha låga dieselpriser. Orsak? Ska de tömma tankarna innan ett visst datum?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Deception
6 januari 2022 · 97 Inlägg

MrHyde skrev:

Deception skrev:
Självklart blir man förbannad över detta.. Men det som stör mig mest är hur ologiskt allt är i... ska vi kalla det klimattänket?

Jag har läst alla inlägg i tråden och kan nog hålla med de flesta.

Dieslar blev miljöbilar delvis för att de släpper ut betydligt mindre koldioxid än motsvarande bensinare. Fine, kväveoxid blir jobbigt i stadsmiljö, främst är det skadligt att inandas och det kan leda till bl.a. försurning (MILJÖskadligt). Men rent klimatmässigt kan man tycka att diesel således är bättre än bensin och mer ett storstadsproblem än ett klimatproblem. Det som stör mig mest är allt skitsnack från politiskt håll att det skulle handla om att rädda klimatet.

Jag har tidigare varit relativt negativ till elbilar pga räckvidd, inköpspris, laddmöjligheter osv. Men rent krasst skulle jag till vardags klara mig med en elbil då jag bor i ett storstadsområde, även om jag nog inte skulle bilsemestra med den.

Men ponera att jag vill ha en elbil nu. Jag ska rädda klimatet åt hela världen...
Jag har ett "normalt" jobb med lite drygt medellön. Bor i villa, har familj.

Som jag ser det så är energiskatten roten till problemet. För det första har man en mindre nice elräkning (normalvilla), de nuvarande bilarna måste tankas (och som alla vet så är det i huvudsak skatten som styr priset). Om nu världsmarknadspriset var den avgörande faktorn torde priset vara snarlikt i våra grannländer.

Men okej, jag ska köpa en elbil som rymmer hela familjen. Tesla Modell X rymmer ju alla och har ok räckvidd. Men säg att vi klämmer ihop oss i en VW ID4 då teslan är för dyr.

Wow, 60 lök i klimatbonus! Men vänta, 60k i bonus, när biljäveln kostar över en halv mille.. Det spelar liksom ingen roll..

Om man faktiskt menade allvar med klimattänket från politiskt håll och nu ville att alla skulle köra klimatsmart så hade nog morot funkat bättre än piska.

Halvera energiskatten (el-element torde ju vara mer klimatsmart än att elda?), höj bonusen för elbil med typ 100k, sen kanske vanligt, knegande folk, aka den stora massan, har möjlighet att vara "klimatsmarta". För det var väl klimatet vi skulle rädda och inte statskassan?

Sen har du laddnätet, som elbilsfantaster säger inte är något problem. Men för en lägenhetsboende i en mindre by(under 1500 invånare) som mig där hyresvärden vägrar bygga laddstolpar så finns liksom inte alternativet att ladda hemma. En ladd-hybrid är det närmsta jag kan komma, och även dom är dyra. Jag vet att jag är långt ifrån ensam om den sitsen i detta land, men enligt elbilsfantasterna finns inte detta problem..
Varför går inte staten in och lagstadgar laddmöjligheter och liknande istället för att subventionera för dom rika?

Kort förklarat, pengar. Allt går att bygga ut, men pengarna styr, precis som med allt annat i världen tyvärr. För att återkoppla till mitt egna inlägg så, om nu klimatet var det viktiga, varför göra det dyrt och krångligt att vara miljövänlig? Underlätta istället för vanligt folk genom subventioner som faktiskt gör skillnad. De flesta av oss har inga miljonlöner, och det gör ju mer skillnad om en miljon Svenssons är miljövänliga än 3 rika gubbar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang