Bmw x3 bromslampa lyser

diese1
12 januari 2022 · 102 Inlägg

Tjenare, farsan har en e83 x3 från 2009, och för cirkus en månad sedan så tändes lampan som varnar för att bromsbeläggen börjar bli slitna. Jag kollade ifrån utsidan på fälgarna och kunde se att alla belägg, på utsidan av skivorna, var i väldigt bra skick. Men farsan vill att lampan ska släckas och det kan ju förstås, så idag köpte han en felkodsläsare anpassad för bmw ifrån biltema, i hopp om att kunna ta reda på vad felet var.
Nu vet jag inte hur vidare bra den här felkodsläsaren är, men jag fick upp ett flertal felkoder i den, dock ingen kod som säger något om någon slitagesensor eller belägg..
Så nu, innan jag får ta mig in bakom oket för att se hur beläggen samt sensorerna ser ut, så ber jag någon lite mer utvecklad än mig om hjälp.
Om det nu är en slitagesensor som varnar, borde ju den komma upp i felkodsläsaren när man kollar?
Tacksam för alla svar jag får

Brådhis * Voff voff *
12 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Slitagevarnaren är mekanisk så till vida att när den varnar är den förbrukad. Du kan inte återställa den. Däremot måste du återställa i datorn (eller på annat vis) när slitagevarnarna är bytta (eller bortkopplade).

Dom varnar ju när det är 40% kvar eller så, så på tjejens förra bil kopplade vi bort dom.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
diese1
12 januari 2022 · 102 Inlägg

Brådhis skrev:
Slitagevarnaren är mekanisk så till vida att när den varnar är den förbrukad. Du kan inte återställa den. Däremot måste du återställa i datorn (eller på annat vis) när slitagevarnarna är bytta (eller bortkopplade).

Dom varnar ju när det är 40% kvar eller så, så på tjejens förra bil kopplade vi bort dom.

Exakt, har bytt slitagevarnare förr men med tanke på att det inte kom upp som felkod i läsaren så var jag osäker på om det verkligen var dem.
Hur gör du när du kopplar bort dem?

Brådhis * Voff voff *
12 januari 2022 · 10 244 Inlägg

diese1 skrev:

Brådhis skrev:
Slitagevarnaren är mekanisk så till vida att när den varnar är den förbrukad. Du kan inte återställa den. Däremot måste du återställa i datorn (eller på annat vis) när slitagevarnarna är bytta (eller bortkopplade).

Dom varnar ju när det är 40% kvar eller så, så på tjejens förra bil kopplade vi bort dom.

Exakt, har bytt slitagevarnare förr men med tanke på att det inte kom upp som felkod i läsaren så var jag osäker på om det verkligen var dem.
Hur gör du när du kopplar bort dem?

Sätt ihop dom två sladdarna med en skarvhylsa eller liknande. Sluten krets = belägg ok. Så var det iaf på tjejens 118d -09.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
diese1
12 januari 2022 · 102 Inlägg

Brådhis skrev:

diese1 skrev:

Brådhis skrev:
Slitagevarnaren är mekanisk så till vida att när den varnar är den förbrukad. Du kan inte återställa den. Däremot måste du återställa i datorn (eller på annat vis) när slitagevarnarna är bytta (eller bortkopplade).

Dom varnar ju när det är 40% kvar eller så, så på tjejens förra bil kopplade vi bort dom.

Exakt, har bytt slitagevarnare förr men med tanke på att det inte kom upp som felkod i läsaren så var jag osäker på om det verkligen var dem.
Hur gör du när du kopplar bort dem?

Sätt ihop dom två sladdarna med en skarvhylsa eller liknande. Sluten krets = belägg ok. Så var det iaf på tjejens 118d -09.

Okej, får prova det
Tack för hjälpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang