En renoverad och smidd 2.0 TSFI motor laglig?

Washbear
18 januari 2022 · 1 Inlägg

Ber om ursäkt om jag hamnat i fel kategori men vet helt ärligt inte längre vart jag kan hitta svar eller fråga.

Jag har hittat ett ganska intressant projektbil till salu, en Audi a4 2.0 TSFI quattro gen b7 med en ny, precis som titeln säger, renoverad och smidd motor. Enligt ägaren hade motorn rasat så han bestämde sig för att renovera den och tryckte in en massa olika nya/bättre(vad jag förstår) eftermarknads delar och byggde om den till en 530 hk, 630 nm motor medans originalet är på 220 hk(originella vridmomentet kan jag inte), så effektökningen är större än 10% från vad jag förstår.

Den är inte reggbesiktad och oklart hur mycket som är kvar att göra på den, men från vad jag har sökt fram är en sådan renovering olaglig här i Sverige? Har inte hittat något svar på frågan om bilen är laglig eller inte, då det mesta jag hittat handlade om trimmjukvara och lite annat men inget med mitt scenario.

Kan ni kanske hjälpa mig?

Listan på motorrenoveringen:

Botten del byggd för ca 700HK.
Toppen klarar ca 550-600HK.
Uppgraderad högtryckspump
Arp bultad topp
Arp bultat svänghjul
Nya race vev och ramlager med nya rambultar
Smidda kolvar och stakar
Catchtank med Bosch 044 pump.
Custom grenrör.
GT-30 turbo med custom avgashus.
Kopplingskit komplett med solidt svänghjul, hårdare tryckplatta samt 4 puck ofjädrad  sinterlamell.
Original vev.
Original ventiler och kamaxel.
Special byggt dubbla 2.5tum avgas med 100cell racekat med mattsvarta RS6 utblås.
Awe Tuning frontmonterad intercooler.
Ny kamrem
Ny vattenpump
Nya Tändspolar
Ny topp packning.

Det finns en hel lista på nästan allt ägaren har gjort med bilen och kan dela den om det behövs!

Jag är ganska ny till bilar och har sökt en massa så förstår ändå lite men kanske inte allt, så om jag har uppfattat något fel får ni gärna förklara då jag gärna vill lära mig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang