Astra G automat -00

jimmiD
20 januari 2022 · 73 Inlägg

Har ett problem som jag inte kan sätta finger på vad det kan vara eller vad delen kan tänkas heta.

Har börjat få problem att trycka in knappen på växelspaken så jag kan lägga i drive etc. Vad göra o vad heter delen som kanske behöver bytas?

Mossan1
20 januari 2022 · 2 827 Inlägg

P-spärrens strömbrytare skulle jag säga.

Gissar att den är en strömbrytare till en elektrisk spärr som nuförtiden och inte mekanisk som förr.
Aldrig grejat med en OpelAutomat nyare än 1975.

Vad händer?
ingenting, får trycka hårt/flera gånger
Det klickar men sen ingenting (ofta hör man solenoiden lossa spärren)

jimmiD
20 januari 2022 · 73 Inlägg

Går ej att trycka in om man inte trycker ned bromsen innan....senast igår så hördes ett litet klick när jag tryckte ner bromsen o då kunde jag trycka in knappen, o någon gång har jag lyckats att lägga i drive utan att trycka in knappen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari 2022 · 17 478 Inlägg

jimmiD skrev:
Går ej att trycka in om man inte trycker ned bromsen innan....senast igår så hördes ett litet klick när jag tryckte ner bromsen o då kunde jag trycka in knappen, o någon gång har jag lyckats att lägga i drive utan att trycka in knappen

Det ska inte gå att få ur parkeringsläget utan att trycka ner bromsen. Säkerhetsdetalj, att du kan göra så ibland tyder på att spärren är sliten bara.
Tryck på bromsen när du skiftar växel!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
20 januari 2022 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jimmiD skrev:
Går ej att trycka in om man inte trycker ned bromsen innan....senast igår så hördes ett litet klick när jag tryckte ner bromsen o då kunde jag trycka in knappen, o någon gång har jag lyckats att lägga i drive utan att trycka in knappen

Det ska inte gå att få ur parkeringsläget utan att trycka ner bromsen. Säkerhetsdetalj, att du kan göra så ibland tyder på att spärren är sliten bara.
Tryck på bromsen när du skiftar växel!

Och även något man kan få anmärkning på besiktningen för. Så håll inte på och slit och dra så du har sönder den, då får du garanterat en tvåa på besiktningen på det. Tryck ner bromsen, som man ska, när du ska flytta spaken mellan dom olika lägena så kommer det dels gå lättare och dels kommer din bil att hålla.

Senast redigerat av Brådhis (20 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang