Spolarpump fungerar ej Saab 9-5

Joelsk17
14 februari 2021 · 15 Inlägg

Hej! Har problem med spolarpumpen till framrutan på min 9-5 -06 SC. Strålkastarspolningen samt bakrutespolningen fungerar. Det är endast fram det inte fungerar. Torkarna går som dom ska, men pumpen låter ej. Jag bytte pump idag (beg men fungerande vid demontering) men går ändå inte igång. Tittade efter säkringar men hittade endast till strålkastarspolningen. Finns det ingen säkring för framrutespolning?

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
jaka54
14 februari 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Börja med att kolla att du har 12V fram till spolarmotorn!

Joelsk17
14 februari 2021 · 15 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Börja med att kolla att du har 12V fram till spolarmotorn!

Får ta en titt på det imorgon! Men det kommer väl ingen ström om säkringen är trasig? Därav min fråga om det finns säkring för just spolarpump till framrutan..

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
uhlin
14 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Joelsk17 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Börja med att kolla att du har 12V fram till spolarmotorn!

Får ta en titt på det imorgon! Men det kommer väl ingen ström om säkringen är trasig? Därav min fråga om det finns säkring för just spolarpump till framrutan..

Självklart finns det säkring till spolarpump. Sitter där alla säkringar sitter. Titta i instruktionsboken vilken säkring det är. Kan även stå på locket till säkringarna med

Joelsk17
15 februari 2021 · 15 Inlägg

uhlin skrev:

Joelsk17 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Börja med att kolla att du har 12V fram till spolarmotorn!

Får ta en titt på det imorgon! Men det kommer väl ingen ström om säkringen är trasig? Därav min fråga om det finns säkring för just spolarpump till framrutan..

Självklart finns det säkring till spolarpump. Sitter där alla säkringar sitter. Titta i instruktionsboken vilken säkring det är. Kan även stå på locket till säkringarna med

Verkar inte vara en separat säkring för det, utan sitter på samma som torkarna, vilket fungerar. Kollade ändå den säkringen och den är okej. Återstår väl att mäta om pumpen får ström öht, kan vara så att jag fått tag på en dålig pump.. Någon som haft liknande problem?

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
Pemag
27 december 2021 · 1 Inlägg

Hej!

Fick du (eller om någon annan har lösningen) ordning på problemet?

Har en 9-5 -07 med samma problem. När jag drar i vindrute-spolar-spaken så spolas det på strålkastarna men inget kommer på rutan (torkarna gör ett vispande som dom skall). Det har var såhär ett tag och det fungerar ibland (dock väldigt sällan).

Då strålkastarsponingen fungerar så drar jag slutsatsen att själva spaken fungerar. Har ej mätt upp om det kommer spänning till vindrutespolarmotorn ännu dock.

Någon som kan lista ut vad det kan vara? Har Haynes men den kan man ju nästan vara utan.

/ Peter

Joelsk17
24 januari 2022 · 15 Inlägg

Pemag skrev:
Hej!

Fick du (eller om någon annan har lösningen) ordning på problemet?

Har en 9-5 -07 med samma problem. När jag drar i vindrute-spolar-spaken så spolas det på strålkastarna men inget kommer på rutan (torkarna gör ett vispande som dom skall). Det har var såhär ett tag och det fungerar ibland (dock väldigt sällan).

Då strålkastarsponingen fungerar så drar jag slutsatsen att själva spaken fungerar. Har ej mätt upp om det kommer spänning till vindrutespolarmotorn ännu dock.

Någon som kan lista ut vad det kan vara? Har Haynes men den kan man ju nästan vara utan.

/ Peter

Sen uppdatering, men felet för mig var att pumpen hade "frusit fast". Fungerade igen när det blev plusgrader ute. Har inte uppkommit denna vinter.

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang