Säkringen går hela tiden från strömkabel.

mb_pucken
31 januari 2022 · 5 088 Inlägg

Robban_F skrev:

mb_pucken skrev:
När spänningen sjunker så ökar strömmen i din kabel

Fel! När spänningen sjunker så sjunker också strömmen. Ohm lag: U = R x I  ->  I = U / R

Fast i detta fall bör man väll använda sig av effektlagen. I=P/U. Visst att det finns ett visst motstånd i kabeln möjligtvis men det är försumbart.
I=P/U
55W/12V=4.58A
55w/24V=2.29A

Dubbla spänningen = halverad ström.
Halva spänningen = dubbla strömmen.

Senast redigerat av mb_pucken (31 januari 2022)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Robban_F Avstängd
31 januari 2022 · 301 Inlägg

mb_pucken skrev:

Robban_F skrev:

mb_pucken skrev:
När spänningen sjunker så ökar strömmen i din kabel

Fel! När spänningen sjunker så sjunker också strömmen. Ohm lag: U = R x I  ->  I = U / R

Fast i detta fall bör man väll använda sig av effektlagen. I=P/U. Visst att det finns ett visst motstånd i kabeln möjligtvis men det är försumbart.
I=P/U
55W/12V=4.58A
55w/24V=2.29A

Dubbla spänningen = halverad ström.
Halva spänningen = dubbla strömmen.

Nu tänker du fel! Jag låter dig själv komma på var.

mb_pucken
31 januari 2022 · 5 088 Inlägg

Robban_F skrev:

mb_pucken skrev:

Robban_F skrev:

Fel! När spänningen sjunker så sjunker också strömmen. Ohm lag: U = R x I  ->  I = U / R

Fast i detta fall bör man väll använda sig av effektlagen. I=P/U. Visst att det finns ett visst motstånd i kabeln möjligtvis men det är försumbart.
I=P/U
55W/12V=4.58A
55w/24V=2.29A

Dubbla spänningen = halverad ström.
Halva spänningen = dubbla strömmen.

Nu tänker du fel! Jag låter dig själv komma på var.

Ser inte felet, dock är jag trött i hjärnan.

Om vi säger att steget drar 83A på full volym, 1000W/12V=83.3A
Om batteriet ger 10V då det är dåligt laddat så ökar strömmen som skall passera kabeln och säkringen till 100A 1000W/10V=100A.
Ökar vi då spänningen till 14V med tex bilen på tomgång så ska 71.4A genom kabel/säkringen. 1000W/14V=71.4A.
Detta räknat på 100% effektivt i slutsteget vilket det inte är. I verkligheten är strömmen ännu högre vid 1000W utgiven effekt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Robban_F Avstängd
31 januari 2022 · 301 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ser inte felet, dock är jag trött i hjärnan.

Om vi säger att steget drar 83A på full volym, 1000W/12V=83.3A
Om batteriet ger 10V då det är dåligt laddat så ökar strömmen som skall passera kabeln och säkringen till 100A 1000W/10V=100A.
Ökar vi då spänningen till 14V med tex bilen på tomgång så ska 71.4A genom kabel/säkringen. 1000W/14V=71.4A.
Detta räknat på 100% effektivt i slutsteget vilket det inte är. I verkligheten är strömmen ännu högre vid 1000W utgiven effekt.

Robban_F Avstängd
31 januari 2022 · 301 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ser inte felet, dock är jag trött i hjärnan.

Om vi säger att steget drar 83A på full volym, 1000W/12V=83.3A
Om batteriet ger 10V då det är dåligt laddat så ökar strömmen som skall passera kabeln och säkringen till 100A 1000W/10V=100A.
Ökar vi då spänningen till 14V med tex bilen på tomgång så ska 71.4A genom kabel/säkringen. 1000W/14V=71.4A.
Detta räknat på 100% effektivt i slutsteget vilket det inte är. I verkligheten är strömmen ännu högre vid 1000W utgiven effekt.

Nu tänker du fel i kvadrat. Slutsteget kompenserar inte för en låg spänning. Det är helt enkelt oförmöget att producera den givna effekten (1000W) om spänningen sjunker.

Brådhis * Voff voff *
31 januari 2022 · 10 287 Inlägg

Robban_F skrev:

mb_pucken skrev:
Ser inte felet, dock är jag trött i hjärnan.

Om vi säger att steget drar 83A på full volym, 1000W/12V=83.3A
Om batteriet ger 10V då det är dåligt laddat så ökar strömmen som skall passera kabeln och säkringen till 100A 1000W/10V=100A.
Ökar vi då spänningen till 14V med tex bilen på tomgång så ska 71.4A genom kabel/säkringen. 1000W/14V=71.4A.
Detta räknat på 100% effektivt i slutsteget vilket det inte är. I verkligheten är strömmen ännu högre vid 1000W utgiven effekt.

Nu tänker du fel i kvadrat. Slutsteget kompenserar inte för en låg spänning. Det är helt enkelt oförmöget att producera den givna effekten (1000W) om spänningen sjunker.

Så med ett slutsteg finns aldrig risken att kablarna blir varma om man har för klena, menar du? Det enda som händer är att steget tappar i uteffekt...?

Så det enda man avsäkrar för är kortslutning, inte överbelastning...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robban_F Avstängd
31 januari 2022 · 301 Inlägg

Brådhis skrev:
Så med ett slutsteg finns aldrig risken att kablarna blir varma om man har för klena, menar du? Det enda som händer är att steget tappar i uteffekt...?
Så det enda man avsäkrar för är kortslutning, inte överbelastning...?

Det är mer komplicerat än så.

Brådhis * Voff voff *
31 januari 2022 · 10 287 Inlägg

Robban_F skrev:

Brådhis skrev:
Så med ett slutsteg finns aldrig risken att kablarna blir varma om man har för klena, menar du? Det enda som händer är att steget tappar i uteffekt...?
Så det enda man avsäkrar för är kortslutning, inte överbelastning...?

Det är mer komplicerat än så.

Det var du som skrev att man inte behövde räkna med att strömmen ökar när spänningen sjunker i matningen till ett slutsteg...

Senast redigerat av Brådhis (31 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mb_pucken
31 januari 2022 · 5 088 Inlägg

Robban_F skrev:

mb_pucken skrev:
Ser inte felet, dock är jag trött i hjärnan.

Om vi säger att steget drar 83A på full volym, 1000W/12V=83.3A
Om batteriet ger 10V då det är dåligt laddat så ökar strömmen som skall passera kabeln och säkringen till 100A 1000W/10V=100A.
Ökar vi då spänningen till 14V med tex bilen på tomgång så ska 71.4A genom kabel/säkringen. 1000W/14V=71.4A.
Detta räknat på 100% effektivt i slutsteget vilket det inte är. I verkligheten är strömmen ännu högre vid 1000W utgiven effekt.

Nu tänker du fel i kvadrat. Slutsteget kompenserar inte för en låg spänning. Det är helt enkelt oförmöget att producera den givna effekten (1000W) om spänningen sjunker.

Håller inte helt med där. Du har alltid en nätdel/spänningsdel i slutsteget som höjer spänningen till ca 50V i slutsteget. Det kompenserar för varierande spänning. Annars hade du kunnat öka volymen genom att öka spänningen. Varva upp motorn och volymen höjs, eller slå på extraljusen när volymen är för hög.

Senast redigerat av mb_pucken (31 januari 2022)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bassiehof
31 januari 2022 · 1 777 Inlägg

mb_pucken skrev:

Robban_F skrev:

mb_pucken skrev:
Ser inte felet, dock är jag trött i hjärnan.

Om vi säger att steget drar 83A på full volym, 1000W/12V=83.3A
Om batteriet ger 10V då det är dåligt laddat så ökar strömmen som skall passera kabeln och säkringen till 100A 1000W/10V=100A.
Ökar vi då spänningen till 14V med tex bilen på tomgång så ska 71.4A genom kabel/säkringen. 1000W/14V=71.4A.
Detta räknat på 100% effektivt i slutsteget vilket det inte är. I verkligheten är strömmen ännu högre vid 1000W utgiven effekt.

Nu tänker du fel i kvadrat. Slutsteget kompenserar inte för en låg spänning. Det är helt enkelt oförmöget att producera den givna effekten (1000W) om spänningen sjunker.

Håller inte helt med där. Du har alltid en nätdel/spänningsdel i slutsteget som höjer spänningen till ca 50V i slutsteget. Det kompenserar för varierande spänning. Annars hade du kunnat öka volymen genom att öka spänningen. Varva upp motorn och volymen höjs, eller slå på extraljusen när volymen är för hög.

En reglerad nätdel kan anpassa, men de flesta 12V slutsteg har en oreglerad nätdel, och då minskar eller ökar spänningen och max uteffekt i takt med att spänningen in i slutsteget ändras.

mb_pucken
31 januari 2022 · 5 088 Inlägg

Bassiehof skrev:

mb_pucken skrev:

Robban_F skrev:

Nu tänker du fel i kvadrat. Slutsteget kompenserar inte för en låg spänning. Det är helt enkelt oförmöget att producera den givna effekten (1000W) om spänningen sjunker.

Håller inte helt med där. Du har alltid en nätdel/spänningsdel i slutsteget som höjer spänningen till ca 50V i slutsteget. Det kompenserar för varierande spänning. Annars hade du kunnat öka volymen genom att öka spänningen. Varva upp motorn och volymen höjs, eller slå på extraljusen när volymen är för hög.

En reglerad nätdel kan anpassa, men de flesta 12V slutsteg har en oreglerad nätdel, och då minskar eller ökar spänningen och max uteffekt i takt med att spänningen in i slutsteget ändras.

Men då är frågan, kommer förbrukningen att minska eller kompenserar även ett oreglerat slutsteg för att hålla uppe volymen tills dess att slutsteget börjar klippa eller stängas av?

Att effekten och spänningen ut ur steget minskar är jag med på.

Har nämligen alltid smält säkringar vill för låg spänning när det inte berott på andra orsaker.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang