2087
Sök

Airbag

8 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
Hej!
Är det ngn som vet om det går att ohma/kolla en airbag?
För den utlöses väl med spänning?
Tror det är fel på den jag har idag i min peugoet 406 -03a

Mvh Lars

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
31 januari 2022
vad har du för felkoder?   

skulle tänka mig för mer än 30gånger innan jag mäter på en airbag..  det kan bli smärtsamt smile

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 981 Inlägg
1 februari 2022
Man ska vara väldigt restriktiv med att mäta på själva airbagen. Helst så restriktiv att man aldrig gör det! Så låt bli!

Fokusera på vad felkoderna säger. Då mäter som regel bilen åt dig, utan att skicka multimetern i omloppsbana...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

8 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
Hej!
Är fullständigt medveten om detta med airbags smile
Därför frågar jag smile
Jag har haft problem med airbagen i flera år, men nu har jag tagit tag i det och konstaterat att det är ngt med själva kudden i ratten. Hittade ett klipp på youtube med lite tips hur man felsöker.
Kopplade ur kontakterna på airbagen och satte i 3.3 ohms motstånd istället och då fungerar systemet, inga nya felkoder dyker upp.
Antar då att det är fel i själva airbagen som tex avbrott i loopen?

Mvh Lars

5 149 Inlägg
1 februari 2022
Det går att mäta en airbag men det kräver att din multimeter är godkänd för det. Tror flüke har någon bla. Men i övrigt så säger jag gör det ej. Har skrotat ett par och jävlar anamma vad det smäller ;-)

Själva loopen i ratten brukar ju vara den vanligaste boven i dramat.

En annan sak att tänka på är dom flesta eller alla kontakter i ett airbagsystem har ett fjädrande bläck som kortsluter kretsen när den tas isär.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
Kopplade ur själva kudden, ingen skillnad med airbaglampan, stoppade i motståndena istället för airbagen, lampan tände sig inte mer, körde diagn samt raderade alla felkoder, allt ok tydligen
Borde vara fel  i själva kudden.
När man tar ut kontakterna ur spakstället så sluter bleckena till och då mister du väl motståndet från själva kudden=felkod, gäller väl åxå vid avbrott i kuddkretsen.
Vet du vart man hittar info ang. flukeinstrumentet?
Jag har lite olika flukes nämligen

Sök