Nissan X-trail limp-mode

Erik456
2 februari 2022 · 2 Inlägg

Hej,

Köpte en Nissan X-trail -14 manuell diesel för ett par veckor sedan och igår strulade det… startade och körde, inga konstigheter, efter en mil gick bilen plötsligt in i limp-mode, inga varningslampor tänds. Körde hem bilen, innan jag kom hem tändes gul motorlampa. Jag låter bilen svalna och öppnar huven, ser att kylarvätskan är låg, öppnar locket och då kluckar det rejält och nivån höjs.
Det jag vet om bilen är att den är servad som den ska och nyss besiktigad u.a. Nya glödstift, typ 100 mil körde på dem.
Bokat tid för felsökning men blir så nyfiken, någon som har någon teori?

Mossan1
3 februari 2022 · 2 823 Inlägg

Enbart låg kylvätskenivå ger inget nödlöge i motorn.
Nödläge (limpmode) en bra stund INNAN lysande motorlampa eller annan varning? Låter skumt.

Men utan att veta felkoden/erna som nu ligger bakom lysande motorlampan är det omöjligt att ge bra gissning.

Vatten i dieselfiltret, tätt filter, tätt partikelfilter eller (ev) katalysator, dålig bränslepump, fel i (ev) ADblue system, osv osv..

Senast redigerat av Mossan1 (3 februari 2022)

mb_pucken
3 februari 2022 · 5 087 Inlägg

Tyvärr är det som sagts tidigare omöjligt att veta utan att läsa ut felkoder.
Röd eller gul motorlampa?
Är den röd så skulle jag gissa på kondens i någon av laddtrycksgivarna vilket tyvärr är ganska vanligt på dessa. Speciellt i fuktigt kallt väder. Ologiskt med röd i detta fall, men någon tyckte att det skulle vara så.
Gul motorlampa är mera universiell och kan bero på allt från egr ventiler till tempgivare.
Gissar rent spontant på tempgivare till ett systemet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Erik456
3 februari 2022 · 2 Inlägg

Jo, får tålmodigt vänta på felsökningen. Tack för svar iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang