Skarva bränslerör?

Bilproblemet
4 februari 2022 · 284 Inlägg

Någon som vet något sätt att skarva bränslerör?

torsen
4 februari 2022 · 7 233 Inlägg

Om du har skadat det så går det bra träda över bränsleslang och säkra med slangklämmor.

Behöver du förlänga en kort bit så förfar du på samma sätt.

Är det fråga om längre bit så behöver du en bit bränsle rör.
Vanligen 6 eller 8 mm.
Därefter 2 skarvar enligt ovan.

Jag har på flera bilar klämt/skadat bränslerör och åtgärdat enligt ovan, utan att Bilprovningen haft synpunkter.
Men det ska vara bränsleslang som är avsedd för bränslet och utvändigt är tydligt märkt med detta.

Veteranaren
4 februari 2022 · 97 Inlägg

torsen skrev:
Om du har skadat det så går det bra träda över bränsleslang och säkra med slangklämmor.

Behöver du förlänga en kort bit så förfar du på samma sätt.

Är det fråga om längre bit så behöver du en bit bränsle rör.
Vanligen 6 eller 8 mm.
Därefter 2 skarvar enligt ovan.

Jag har på flera bilar klämt/skadat bränslerör och åtgärdat enligt ovan, utan att Bilprovningen haft synpunkter.
Men det ska vara bränsleslang som är avsedd för bränslet och utvändigt är tydligt märkt med detta.

Håller med, jag har haft flera bilar där bränslerören rostat sönder. Bränsleslang och klämmor har varit lösningen smile

jaka54
4 februari 2022 · 5 719 Inlägg

Hej!
Bränslerören från tanken på min Audi 100 2,0E Avant från 1989 hade rostat sönder för ca 10 år sedan och naturligtvis fanns det inga sådana rör  som reservdel hos Audi i Sverige.
Vad jag gjorde då  var att byta ut de rostiga delarna av rören till blå 8mm plaströr (ca 1,5m) och skarvade med bränsletålig gummislang. Det är viktigt att man skarvar med slang som i längden tål bränsle. Köpte plaströr, skarvrör i mässing  och  gummislang av en biltillbehörs firma  i Lunda industriområde  i Järfälla, Stockholm. Rör och skarvslang har fungerat perfekt hittills

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang