Volvo 142 -72 byta till 740 generator

nekcajj
5 februari 2022 · 3 Inlägg

Tjena!
Min generator i min 142a har lagt av så jag tänkte byta den. Jag har en 80amp generator från en 740 liggandes så jag tänkte försöka använda den. Jag vet att generator från 740in har inbyggd regulator så antar att det bara är att ta bort den gamla kablarna till den separata regulatorn på 140in. Sedan är det två kablar kvar ena är röd kabel batteriet och andra är en mindre röd kabel till laddlampan tror jag. Så min fråga är funkar det bara att koppla in laddlamp kabeln på genarator och det funkar med 140in elsystem rakt på eller måste man koppla om på nåt sätt? Frågade en kunnigt bekant och han sa att jag skulle kolla upp det innan jag kopplar på.

Sen så undrar jag om det är nån annan som har satt en 740 generator på en 140 som har beskrivning eller bilder på hur dem gjort fästet för generatorn.

Mvh

Senast redigerat av nekcajj (5 februari 2022)

Mossan1
5 februari 2022 · 2 860 Inlägg

Jag satte en 240 generator med inbyggd regulator den 142 -70 jag hade för ofantligt länge sedan.

Om jag minns rätt gick kabeln till lampan ut någonstans mitt i kablaget mellan generator och utvändiga reläet. Hade ingen egen kabel på generatorn.
Så jag fick leta ett tag.

Men har du den kabeln borde det vara ok.  Förutsatt att en 740generator passar mekaniskt i fästena.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang