Rattvibrationer + dunkande ljud motorväg, Mazda 3

Vmrvmr
5 februari 2022 · 7 Inlägg

Hej!

Har de senaste dagarna upptäckt något med bilen som jag inte får rätt på vad det är.

Nä jag kör på motorvägen (90-100 km/h) så börjar det efter en kort sträcka vibrera i ratten och det tillkommer ett snabb dovt dunkande ljud typ. Kanske en liten känsla av att bilen är lite tung/något ligger emot någonstans. Fortsätter att vibrera vid inbromsningen av motorvägen, sen helt normalt vi stadskörning, gupp osv.
När jag stannade bilen hemma luktade det bränt plast/gummi utanför motorhuven, även i den.
Fick på besiktningen en hint om att höger spindelled fram har något glapp men det var ej akut så detta är inte åtgärdat ännu.
Kan det vara det som ger vibrationer, dunkande ljud och bränd lukt?
Helt nya däck på bilen sen somras så svårt att tro att det beror på dom.

Vad kan detta va?
Ska givetvis lämna in men skönt att ha någon humm själv innan om vad det kan va.
Tacksam för alla svar!

Brådhis * Voff voff *
5 februari 2022 · 10 277 Inlägg

Om du är säker på att hjulet sitter fast ordentligt så skulle jag nog kika på bromsarna, möjligt att en broms ligger på.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
6 februari 2022 · 5 833 Inlägg

Ja, låter som bromsen ligger på någonstans. Kan även vara en bromsskiva som svällt lite på grund av rost inuti materialet, det har jag råkat utför.

Vmrvmr
6 februari 2022 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Om du är säker på att hjulet sitter fast ordentligt så skulle jag nog kika på bromsarna, möjligt att en broms ligger på.

Utmarks-Loke skrev:
Ja, låter som bromsen ligger på någonstans. Kan även vara en bromsskiva som svällt lite på grund av rost inuti materialet, det har jag råkat utför.

Tack för svar!
Är det lätt för bilmekaniker att hitta ett sånt problem utan att felsöka? Och går sånt snabbt för dom att fixa?

Utmarks-Loke
6 februari 2022 · 5 833 Inlägg

En duktig bilmekaniker borde hitta det ganska omgående. Men du kan själv prova att hissa upp bilen och snurra på hjulen och se om något går trögt. Du kan även känna på hjulen, i mitten där skruven sitter, efter att du kört en tur. Om bromsarna ligger på brukar det bli lite varmt.

Mossan1
6 februari 2022 · 2 804 Inlägg

Som tidigare sagts, känn om hjulen är åtdragna FÖRST!

Innan den körs en endaste meter till!!!!

Du kan ju också titta in i hjulhuset ovanför hjulet och se så inte fjädern brustit och nu ligger mot däcket.
Skulle förklara både att den går tungt, vibrationer, och lukt.

Kanske inte skall köras av den anledningen heller. Inte långt och/eller fort i alla fall.

Senast redigerat av Mossan1 (6 februari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang