Urtrampningslager

Snabelhund
14 februari 2022 · 2 Inlägg

Hejsan, är ägare till en Kia  cee’d Sw -08 som har gått 13500 mil

Toppenfin bil som tar mig från a till b men noterade nyligen att det finns ett kvittrande/gnisslande/knarrande ljud när jag trycker ner kopplingen, alltså att det låter när man trycker ner kopplingen och när den är nertryckt. Jag tycker också att kopplingen ”tar” väldigt högt. Dvs behöver inte trycka alls mycket för att den ska koppla. Har inte haft bilen så länge, så törs inte säga hur läge det har varit så.

Har läst mig till att det kan vara så det kan vara uttrampningslagret som låter men tänkte först kolla om någon här vet om jag är rätt ute eller om det kan ha något att göra med att det är helt nya bromsklossar på bilen. (Läste nånstans att de delar samma vätska och att det kan behöva luftas) och att det kan vara därför den tar ”högt”

Vad jag har märkt så verkar inte kopplingen vara sliten i övrigt dvs den slirar inte och ljudet hör endast när man trycker ner kopplingen.

Är det någon som känner igen fenomenet och vågar säga nåt om det? Känns lite vanskligt att dra igång ett kopplingsbyte om det inte är det.

Och slutligen hur akut gissar ni att det här är?

Mossan1
15 februari 2022 · 2 752 Inlägg

Dåligt urkopplingslager låter malande som alla dåliga lager.
Brukar öka när det belastas, dvs kopplar ur.

Hydrualiska kopplingar är självjusterande, samt att det ofta är en justering i tryckplattan också numera.

Därför kan man inte dra några direkta slutsatser om lamallens status bars med dragläget.  Men om den slirar bara man nuddar pedalen är det ju troligt, som exempel.

torsen
15 februari 2022 · 7 198 Inlägg

Vanligtvis så "tystnar" ett urtrampningslager när kopplingspedalen trycks ner.
Samma fenomen/oljud kan alstras av dåligt lager i växellådan = tystnar vid nedtrampad kopplingspedal.

uhlin
15 februari 2022 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Vanligtvis så "tystnar" ett urtrampningslager när kopplingspedalen trycks ner.
Samma fenomen/oljud kan alstras av dåligt lager i växellådan = tystnar vid nedtrampad kopplingspedal.

Håller inte med att ett urtrampningslager tystnar när kopplingen trycks ned. Då snurrar lagret och missljudet kommer att höras mer.

Snabelhund
15 februari 2022 · 2 Inlägg

Tack för alla svar! Det låter som att ett kopplingsbyte är aktuellt med andra ord.

Bara av nyfikenhet vad vänder om ett urtrampningslager skär ihop?

uhlin
15 februari 2022 · 2 831 Inlägg

Händer väl inget större än du blir utan koppling. Du kan inte växla med andra ord...... Eller jo, går ju att starta med växel i och sen växla ändå, men krävs lite känsla och vet hur man ska göra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang