4644
Sök

Volvo V70 D5 MY06 automatlåda strular

2 Inlägg
17 februari 2022
Trådstartare
Hejsan, införskaffade mig för ca en månad sedan en Volvo V70 D5 (185hk) med den 6 växlade automatlådan. Nu har det uppkommit ett problem. Bilen växlar lite hårt mellan 3-4 och 4-5 ibland under vissa omständigheter. Mest på lite lägre varv, vad kan man göra åt detta? Spola lådan?

Sedan så fick jag en felkod på växellådan. TCM-0051 Lock-up solenoid stuck in position off
Märkte ingen skillnad på bilen just då så startade om och raderade felkoden och kommer inte tillbaks. Men det känns som lock upen inte går i helt vissa gånger. Om man ligger på 4:an till exempel och gasar så går den upp ca 7-800 varv för att sedan gå ner igen om man ligger på jämna varv. Känns som den slirar, Är detta normalt?

Mvh

44 Inlägg
17 februari 2022
Har du kollat färgen på oljan? Vanligt att folk tror att man aldrig behöver byta oljan på moderna bilar för det står i manualen att den håller bilens liv (dumheter) och sen blir dom förvånade när lådan börjar sjunga på sista versen.

Om den är svart och luktar bränt så har den aldrig bytts, det man kan göra då för att få lådan att hålla lite längre till är att byta, köra några mil och sen byta igen. Kör några tankar för att vara säker på att lådan har "vant" sig med nya oljan innan du byter igen bara. 

Varför man inte ska spola när oljan är svart är för att i lådan så sitter det "clutch packs" (små kopplings ringar) och när dom slits så hamnar en del av friktionsmaterialet i oljan och om man då spolar lådan så tar man kanske bort det friktionsmaterialet som lådan behöver för att fortfarande funka hyffsat. https://youtu.be/o690DovjDAc?t=327 En bra video som visar i mer detalj
Senast redigerat av WSTL (17 februari 2022)

* Voff voff *
10 970 Inlägg
17 februari 2022
Har lådan börjat växla dåligt är det egentligen för sent. Inget oljebyte i världen kan reparera mekaniska fel. Att byta oljan först när lådan växlar dåligt är som att vänta med att byta motoroljan tills motorn låter illa...

Men visst, det kommer sannolikt inte bli värre om du spolar lådan.

Jag brukar alltid spola lådan på mina bilar när jag köpt dom och hittills har det inte blivit värre på en enda. Tvärtom!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 Inlägg
18 februari 2022
Trådstartare
WSTL skrev:
Har du kollat färgen på oljan? Vanligt att folk tror att man aldrig behöver byta oljan på moderna bilar för det står i manualen att den håller bilens liv (dumheter) och sen blir dom förvånade när lådan börjar sjunga på sista versen.

Om den är svart och luktar bränt så har den aldrig bytts, det man kan göra då för att få lådan att hålla lite längre till är att byta, köra några mil och sen byta igen. Kör några tankar för att vara säker på att lådan har "vant" sig med nya oljan innan du byter igen bara. 

Varför man inte ska spola när oljan är svart är för att i lådan så sitter det "clutch packs" (små kopplings ringar) och när dom slits så hamnar en del av friktionsmaterialet i oljan och om man då spolar lådan så tar man kanske bort det friktionsmaterialet som lådan behöver för att fortfarande funka hyffsat. https://youtu.be/o690DovjDAc?t=327 En bra video som visar i mer detalj

Okej, får ta i kika på oljan och utgå därifrån. Tack för svar!

Sök