Volvo 245, 88, b230f. Händer inget när jag vrider på nykeln helt stendött

eaxelssons
10 februari 2022 · 2 Inlägg

Tja har letat och letat men har inte hittat någon som har samma fel som mig. Grejen är att allt är stendött när jag vrider om nykeln. Händer inget. Typ som att den saknar batteri.
Det jag har kollat är. Batteriet, jord till batteriet, ström in till tändlås, ström ut till tändning etc.
Men när jag kollar tändning så finns det ström ut men ingen ström in och när jag kollar hur tändingen går så blir jag bara lost. Fattar nada

Den funka fel fritt ena dan sen vara batteriet dött laddade upp det och sen hände det inget

Är en traktor så alla original kablar finns ej

Brådhis * Voff voff *
10 februari 2022 · 10 277 Inlägg

Kollat så jordflätan/kabeln från batteriet till chassit verkligen är hel? Prova med en startkabel tex från batteri till chassit.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
eaxelssons
15 februari 2022 · 2 Inlägg

Brådhis skrev:
Kollat så jordflätan/kabeln från batteriet till chassit verkligen är hel? Prova med en startkabel tex från batteri till chassit.

ja har gjort rent och kollat kabeln men det går ström in till tändlåset.

sicnarf
17 februari 2022 · 2 Inlägg

Knuffa igång den

Skitungen
17 februari 2022 · 199 Inlägg

Kommer det ingen ström alls till säkringarna? Innerbelysning och sånt fungerar ju utan att tändningen är på, lyser den? Kolla så att pluskabeln från batteriet som går till den där förgreningsdosan inte hoppat ur.

Mossan1
17 februari 2022 · 2 805 Inlägg

Om allt utom startmotorn fungerar kan du testa att knacka på startmotorn.
Fungerar den då några gånger är kolen slut i den så det inte är kontakt. Då slår inte solenoiden till heller

Robban_F Avstängd
17 februari 2022 · 301 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om allt utom startmotorn fungerar kan du testa att knacka på startmotorn.
Fungerar den då några gånger är kolen slut i den så det inte är kontakt. Då slår inte solenoiden till heller

Solenoiden har inget med kolen i startmotorn att göra.
Solenoiden drar alltid fram Bendixdrevet om solenoiden får ström (och fungerar).

Senast redigerat av Robban_F (17 februari 2022)

Mossan1
18 februari 2022 · 2 805 Inlägg

Robban_F skrev:
[
Solenoiden har inget med kolen i startmotorn att göra.
Solenoiden drar alltid fram Bendixdrevet om solenoiden får ström (och fungerar).

Kan skilja mellan startmotorer.
Bara så det är sagt!

Men, jag har haft dåliga kol i allt från gamla traktorer till semimodern Volvo.
Samtliga, har haft död solenoid när kolen saknat kontakt med kollektorn.
Antagligen jordar magneten genom elmotorn, på nått vis. Kanske för att det inte ska "svetsa" på kollektorn när elkontakten bakpå solenoiden sluts och skall driva motorn om kolen har bristfällig kontakt. Ett slags skydd.
(OBS, Spekulation)

Men, återigen, det kan absolut skilja mellan startmotorerna!

Lilla kabeln fråm tändlåset för just solenoiden kan ha dålig kontakt också.
Samma fenomen.

Att ge den en knack för test är otroligt enkelt och gratis koll för ev kol-problem.

Senast redigerat av Mossan1 (18 februari 2022)

Utmarks-Loke
18 februari 2022 · 5 833 Inlägg

Några enkla spänningsmätningar med en vanlig multimeter: Sätt svarta kabeln på en bra jordpunkt i chassit eller allra helst på batteriet, ej på motorn. Med den röda mäter man på lilla anslutningen på startmotorn, på stora anslutningen på startmotorn samt på godset i startmotorn eller motorn. Detta görs medan någon vrider på nyckeln som för att försöka starta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang